Voornemens

Randy

Terugblikken, vooruitkijken, goede voornemens, het is weer die tijd van het jaar. Struikelend over een reistas met daarin een leren racepak annex champignonkwekerij en de verloren gewaande toegangspas van de (veel te dure) sportschool weet ik dat ik wat dat laatste punt betreft gewoon het lijstje van vorig jaar weer op tafel kan gooien. Goede voornemens van 2024: de goede voornemens van 2023 uitvoeren.

Nu zijn goede voornemens natuurlijk vluchtig als licht ontvlambare partijstandpunten boven een dampend verkiezingsdebat. Het knettert wel, maar er komt doorgaans niets van terecht. Zo probeerde ik jaren te stoppen met roken (heel vroeger) op oudejaarsavond klokslag 12u, om er om 12.05u achter te komen dat een sigaretje toch wel verdomd handig was om het vuurwerk mee aan te steken.

Frappante is dat ik uiteindelijk stopte met die slechte gewoonte op het moment dat ik mezelf juist had voorgenomen om een slof sigaretten te halen op de veerboot naar Corsica. Om er op die vermaledijde schuit achter te komen dat ze mijn merk niet hadden. Dik zes sigaretloze uren later heb ik vervolgens nooit meer een sigaret aangeraakt. Hoe slechte voornemens soms goed kunnen uitpakken. Waarmee ik niet wil zeggen dat deze methode voor iedereen werkt, ik denk dat het Trimbos het zelfs van harte afraadt.

Redactioneel barst het hier ook altijd van de goede voornemens – strakkere planning, striktere deadlines, dat werk – maar die overleven in de gebruikelijke chaos van Koopgidsen, GP-Specials en lastminute vluchtschema’s doorgaans de maand januari niet. Net als dat veel reportage-ideeën de kerst niet halen. Zo moeten Overzee en ik al jaren op een Ducati Pikes Peak en een Royal Enfield Himalayan (je snapt het thema) Europa’s hoogste onverharde pas op, maar net als bij het jaarlijks terugkerende kerstverhaal (op een zijspan naar Nazareth? Of toch een levende kerststal met oude GP-coryfeeën?) blijken die goede voornemens steevast al te struikelen over het toetsenbord.

En zo struikelen er wel meer. Neerlands beste crosser ooit, bijvoorbeeld, in de jacht op z’n (weer niet) zesde wereldtitel, MV Agusta dat met Chinese hulp de lichte allroadmarkt dacht te veroveren, of KISKA Design dat in haar poging de KTM 990 Duke en 1390 Super Duke, eh, exceptioneel vorm te geven ons trakteerde op een Predator lookalike na een avond flink doorzakken…

You win some, you lose some, en anders troost je je met de gedachte dat het de beste kan overkomen. Had ene John F. Kennedy niet ooit het voornemen oost en west met elkaar te verbinden? Waarna hij in een van z’n meest fameuze speeches het verscheurde Berlijn moed insprak met de gevleugelde woorden ‘Ich bin ein Berliner!’ Iedereen wist wat hij bedoelde, maar letterlijk gaf hij (door er ‘ein’ voor te zetten) ten overstaan van de complete wereldbevolking toe dat hij eigenlijk een Berliner bol was.

Wat me er trouwens aan doet denken dat ik zo nog even langs de oliebollenkraam moet. Voor een tas vol bollen, appelflappen en drank om een jaar vol gestrande intenties en goede bedoelingen mee weg te spoelen. En dan daarna weer een lading kersverse nieuwe voornemens. Tot in 2024!

Randy van der Wal

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red