En hup, daar is ook de KTM 990 Duke terug

KTM 990 Duke

Met de Moto Guzzi Stelvio, Moto Morini Corsaro en Honda NX is 2024 nu al het jaar van de comebacks in motorland. KTM doet er nog een schepje bovenop door de dertigste verjaardag van de Duke te vieren met een 990 Duke.

Daverde de oude Duke nog op de vette klappen van een V-twin door de stad, dan krijgt de 990 een evolutie van de LC8 paralleltwin die de 890 Duke R aandrijft tussen de ribben. Door zowel de boring als de slag te vergroten, steeg de longinhoud van dat blok van 889 naar 947cc.

KTM 990 Duke

De winst op vlak van vermogen en koppel is echter niet spectaculair. Heb je op de 890 Duke R 122 pk en 99 Nm achter de rechterpols, dan stuurt de 990 Duke je met 123 pk en 103 Nm op pad. Agressiever geslepen nokkenassen en kleppen die langer geopend staan maken het blok aangenamer om te rijden, terwijl de grotere radiator de koeling van de krachtbron moet garanderen.

Ook de uitlaatlijn is compleet nieuw. De rijmodi Street, Sport en Rain zijn standaard, optioneel zijn er ook nog de rijmodi Performance en Track. Het 5” TFT-dashboard is nieuw, een USB-C laadpoort is voorzien. De koplampunit behoudt de hoefijzervorm van de moderne KTM’s, de twee boven mekaar gestapelde ledlampen geven de smoel een scheut extra love it or hate it.

KTM 990 Duke

Het frame is een combinatie van stalen buizen met gesmeed plaatstaal en heeft een geïntegreerd draaipunt voor de swingarm, wat de stijfheid ten goede moet komen. De luchtfilter vond een plaatsje in het subframe van gegoten aluminium, onder het zadel dus. De prachtige aluminium swingarm heeft wat ingebouwde flex om te voorkomen dat de 990 Duke op elke oneffenheid in het wegdek aan het stuiteren gaat.

De upside-down WP Apex 43 mm met 140 mm veerweg is instelbaar naar in- en uitgaande demping, de WP Apex Monotube demper is uitgerust met een nieuwe, lineaire veer. Hier zijn veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar. Om de 17” lichtmetalen velgen liggen Bridgestone S22 sportieve rubbers, de radiaal gemonteerde vierzuiger remklauwen op de vorkpoten dragen het KTM-logo. Wat de 990 Duke moet kosten, is nog niet bekend.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda X-ADV

Getest: Honda X-ADV

Voor Honda is het duidelijk, want de fabrikant plaatst de X-ADV op hun website zelf tussen de adventure bikes, maar ook voor veel rijders is

Kawasaki Z900 SE

Dit gaan de Z900 en Z900 SE kosten!

Kawasaki heeft de Z900 onder handen genomen. Zo heb je veel meer elektronische hulpsystemen tot je beschikking, navigatie in je TFT-dashboard en nog veel meer.