“Als Yamaha ontelbare versies van de Ténéré 700 mag lanceren, dan kan er bij ons ook wel eentje bij”, moeten ze bij Moto Guzzi gedacht hebben. Waarop ze een basic versie aan de V85 line-up toevoegden.
Met zijn dwarsgeplaatste 853cc V-twin met 76 pk is de Moto Guzzi V85 een verademing in het segment van de allroads waar de pk-oorlog hevig woedt. Guzzi moest sowieso met het blok aan de slag om dat aan de Euro 5+ emissienormen te laten voldoen en maakte van die gelegenheid gebruik om variabele kleptiming te introduceren.
Door ook pingelsensoren aan het blok toe te voegen, krijgt de ECU nu preciezere informatie om de krachtbron beter aan te sturen. Het resultaat is dat het piekvermogen nu op 80 pk ligt (+4 paarden) en het maximale koppel op 83 Nm (+3 Nm).
Alle modellen krijgen een 5” TFT-display, nieuwe bedieningsknoppen op het stuur en cruisecontrole, om meer motorrijders warm te krijgen voor de V85 is het platform opgedeeld in drie motoren: V85 Strada, V85 TT en V85 TT Travel.
De V85 Strada is de basisversie, staat op aluminium gietwielen en heeft geen handkappen, geen handgrepen voor de passagier en geen carterbescherming. Als enige van de drie is de Strada niet voorzien van een 6assige IMU en het daaraan gekoppelde bochten-ABS. Wil je van dat extra elektronische vangnet genieten op de V85 Strada, dan kan je dat wel aanvinken in de optielijst.
De V85 Strada komt in Nero Isola en Grigio Brera, zwart of grijs dus. En nagenoeg alle extraatjes die standaard op de V85 TT en V85 TT Travel zitten kan je als opties aanvinken op de V85 Strada.
De V85TT stond net als de V85 TT Travel al in de catalogus en allebei zijn ze voorzien van spaakwielen. De Travel is standaard uitgerust met zijkoffers, terwijl het nieuwe en 22 % grotere windscherm en de deflectoren de bestuurder en passagier beter beschermen.