Welkom terug, Moto Guzzi Stelvio!

Moto Guzzi Stelvio

Met de Stelvio probeerde Moto Guzzi vijftien jaar geleden de BMW GS al een keer het vuur aan de schenen te leggen, maar hoewel de Guzzi allroad absoluut niet slecht in mekaar stak bloedde het project langzaam maar zeker dood. Zes jaar na de laatste 1.200cc Stelvio stelt de motorbouwer uit Mandello del Lario op de EICMA de nieuwe Stelvio voor op basis van de 1.042 cc V-twin die sinds dit jaar de V100 aandrijft.

Guzzi heeft de krachtbron onveranderd in het nieuwe rijwielgedeelte gelepeld, het piekvermogen van 115 pk bij 8.700 toeren en het maximum koppel van 105 Nm bij 6.750 toeren per minuut zijn dus identiek.

De elektronica biedt keuze uit vijf rijmodi: Touring, Poggia (Regen), Strada, Sport en Off-Road. Koppel en vermogen worden via een enkelzijdige swingarm met geïntegreerde cardan naar het achterwiel gestuurd, in functie van het eventuele gebruik van de motor op onverharde paden werd die constructie wel sterker uitgevoerd.

Moto Guzzi Stelvio

Ook het frame is trouwens gebaseerd op dat van de V100, maar versterkt door onder andere het aantal ophangpunten van het motorblok (dat als dragend onderdeel wordt gebruikt) te vergroten. Het zadel zit op 830 mm hoogte, de wielbasis van 1.520 mm en de balhoofdhoek van 25,6° moeten de juiste balans vinden tussen stabiliteit en wendbaarheid.

Het windscherm kan je tot 150 kilometer per uur elektrisch verstellen over een bereik van zeventig millimeter en Moto Guzzi maakt gewag van een ‘doorgedreven aerodynamische ontwikkeling’, maar van de adaptieve aerodynamica in de vorm van twee flappen op de tank zoals je die op de V100 aantreft is er bij de Stelvio geen sprake.

Moto Guzzi Stelvio

Wel nieuw is dat de Stelvio de eerste Moto Guzzi met een radar wordt, al is dat systeem een optie. De PFF Rider Assistance Solution die ontwikkeld werd door Piaggio Fast Forward (een afdeling die Piaggio in 2015 in Boston oprichtte) stuurt o.a. adaptieve cruisecontrole, ‘forward collision warning system’ (botswaarschuwing), ‘blind spot information system’ (dodehoeksignalisatie) en ‘lane change assist’ (rijstrookherkenning) aan. Bochten-ABS is standaard, net als ledverlichting rondom.

Net als de oude Stelvio staat de nieuwe op een 19” voorwiel en een 17” achterwiel, allebei tubeless spaakwielen. De Sachs UPSD voorvork met 46 mm vorkpoten is instelbaar naar veervoorspanning en uitgaande demping en biedt 170 mm veerweg.

Moto Guzzi Stelvio

Achteraan krijg je evenveel veerweg van de monoshock met extern instelbaar veervoorspanning en uitgaande demping. Twee radiaal gemonteerde vierzuiger Brembo remklauwen doen hun werk op evenveel 320 mm remschijven in het voorwiel, achteraan knijpt een zwevende tweezuigerremklauw in een 280 mm remschijf. Droog weegt de Stelvio 222 kilo, met de 21 liter grote tank voor 90% gevuld rij je weg met een apparaat van 246 kilo. Prijs is nog niet bekend.

Moto Guzzi Stelvio

Deel

Gerelateerde artikels

Ducati Panigale V4 S

Kort getest: Ducati Panigale V4 S

Ducati zocht, na een jarenlange ratrace voor meer power en minder kilo’s, duidelijk naar een manier om die explosiviteit een beetje te beteugelen. Geen gekke