Assen krijgt een eigen MV!

MV Agusta Brutale 1000 RR Assen

Echt nieuwe modellen hebben we nog niet van de band zien rollen in Varese sinds Pierer en co daar serieus iets in de melk te brokkelen hebben, maar dat neemt niet weg dat de Italianen qua Limited Editions de smaak aardig te pakken hebben. En daar wordt nu een nieuw hoofdstuk aan toegevoegd. Een hoofdstuk met een Nederlands tintje, dat maakt het dan wel weer leuk natuurlijk.

Ziehier namelijk de Brutale 1000 RR Assen. Een special waarmee MV de vijfendertig overwinningen die het heeft behaald op het legendarische circuit nog eens extra luister wil bijzetten. Resultaten die MV Agusta trouwens tot de meest succesvolle Italiaanse fabrikant maken (derde overall) op het TT-circuit. De laatste MV Agusta-overwinning in Assen dateert uit 1973, toen Giacomo Agostini zegevierde in de 350-klasse.

MV Agusta Brutale 1000 RR Assen Racing

Slechts 300 genummerde exemplaren van de Brutale 1000 RR Assen zullen met de hand worden gebouwd in Italië. De technische basis kennen we van de 2023-versie van de Brutale 1000 RR, die pronkt met een reeks technische updates, niet in de laatste plaats de up/down quickshifter die zorgt voor sneller en soepeler schakelen als gevolg van hardware- en softwareaanpassingen. De motor is de krachtige vier-in-lijn van 998cc, goed voor 208 pk bij 11.000 tpm en 116,5 Nm bij 11.000 tpm. Daar kom je de Veenslang wel mee over.

MV Agusta Brutale 1000 RR Assen

Qua materiaalkeuze hebben ze zich bij MV niet ingehouden, neem de zeer lichte Rotobox-koolstofvezelwielen, waarvan de constructietechnologie extreem fijne spaken mogelijk maakt. Koolstofvezel is ook op veel andere gebieden terug te vinden zoals de hitteschilden bij de voorbochten, de stilistische elementen die de koplampen ondersteunen, en voor de panelen op de tank.

MV Agusta Brutale 1000 RR Assen

De titanium Arrow-eindpijpen maken eveneens deel uit van het Assen-pakket, evenals de zwarte CNC-gefreesde rem- en koppelingshendels, alcantara zadel, de CNC-tankdop (tweekleurig goud), motorhoes en echtheidscertificaat. Wat ‘ie moet kosten? We durven het bijna niet te vragen…

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red