Na de S 1000 R en S 1000 RR wordt nu ook BMW’s sportieve allrounder overgoten met een flinke scheut M-saus. Dat betekent onder meer een setje vleugels. Op een ‘avontuurlijke toermotor’, jawel. Oh, en 200 pk.
Alsof de M 1000 R en RR nog niet genoeg van de pot gerukt waren, is dit prototype – want dat is het nog steeds, al komt het productiemodel er later dit jaar wel aan – ‘een voorproefje van een supersportmotor die alle disciplines beheerst: slingerwegen, langeafstandsritten en circuitgebruik’, aldus BMW.
“We hebben de M 1000 XR, afgekort M XR, ontwikkeld op basis van de huidige S 1000 XR, S 1000 RR en M 1000 RR, als een sportmotor met een grote actieradius en supersportieve rijdynamiek voor zowel de weg als het circuit”, windt BMW Product Manager Dominik Blass er geen doekjes om.
Basis is de 999cc ShiftCam vier-in-lijn uit de S 1000 RR, in de M 1000 XR goed voor 200 pk bij 223 kg rijklaar. Dat heb je trouwens goed gelezen, waar de standaard S XR het zonder de ShiftCam-technologie moet doen, kreeg de M-versie wel de langverwachte variabele kleptiming aangemeten – net zoals dat bij de S en M 1000 R tweeling het geval is.
Wie die 223 rijklare kilo’s nog aan de zware kant vindt, kan kiezen voor het optionele M Competition Pack – hoeveel dat de XR precies lichter maakt wordt niet vermeld, maar op de M 1000 R is die M Competition-ingreep goed voor een reductie van circa vier kilo. Topsnelheid van het M XR prototype? 280 km/u. En omdat adel verplicht, wordt de M XR uitgerust met M winglets.
Daar heeft BMW naar eigen zeggen een goede reden voor: “De winglets dienen voor een optimaal contact tussen de wielen en het wegdek, vooral bij het accelereren en bij hoge snelheden. De extra wielbelasting op het voorwiel gaat de wheelie-neiging tijdens het accelereren tegen, het tractiecontrolesysteem hoeft minder te regelen, meer aandrijfkracht wordt omgezet in acceleratie en de rijder behaalt een snellere rondetijd.” Of sneller door de Alpen, uiteraard.
Net als de M RR en de M R beschikt de nieuwe M XR over de M-remmen (van Nissin), afgeleid van de race-remmen op BMW fabrieksmotoren in het WK Superbike. Dat betekent een radiale rempomp en de karakteristieke blauw geanodiseerde remklauwen met M-logo.
In de tweede helft van dit jaar geeft BMW meer informatie vrij over de nieuwe BMW M 1000 XR. Tot die tijd gaan wij alvast preventief zitten bijkomen van de testrit met dit ding.