Panigale V4 R: WK-specs voor de gewone sterveling

Nu ja, gesteld dat die gewone sterveling een kleine vijftigduizend euro in z’n zakken voelt jeuken… Maar voor dat geld heb je ook wat; namelijk een motor met racetechnologie uit MotoGP en WorldSBK.

Kloppend hart van de Panigale V4 R is de 998cc Desmosedici Stradale R. De V4 tikt in zesde een maximumtoerental van 16.500 tpm aan, het maximumvermogen bedraagt 218 pk bij 15.500 tpm. Het volledige potentieel komt echter pas vrij in circuitset-up: met de race-uitlaat én speciaal ontwikkelde, prestatiegerichte motorolie levert de Panigale V4 R  240,5 pk.


In samenwerking met Shell ontwikkelde Ducati Corse namelijk een speciale performance oil die moet zorgen voor 10 % minder mechanische wrijving en aldus een hoger maximumvermogen. De olie bevat onder meer additieven die ook in de WK-racerij worden gebruikt. Nog meer racetechnologie:  zogenaamde ‘gun drilled’ titanium drijfstangen  (die in de lengterichting van de stang geboord zijn voor een verbeterde oliedoorvoer en smering, en dus betrouwbaarheid) en DLC-gecoate zuigers die bovendien ook lichter zijn. Verder kreeg de V4 onder meer een agressiever inlaatnokkenprofiel.


De 2023 Panigale V4 R krijgt dezelfde overbrengingsverhoudingen als de WorldSBK-motoren. Daardoor zou de eerste versnelling beter bruikbaar moeten zijn op het circuit. Ook de nieuwe droge koppeling is afgeleid van de versie die in het WorldSBK wordt gebruikt. Daarnaast krijgt de V4 R dezelfde elektronische updates als de V4 en V4 S, uiteraard wel met kalibraties specifiek voor de R-versie. Ook de nieuwe dashboard-interface werd overgenomen.

Wie z’n Panigale V4 R uitsluitend voor circuit gebruikt, kan opteren voor de Ducati Performance DTC EVO 3-software, specifiek ontwikkeld voor slicks en regenbanden – daarmee vervalt dus wel de straathomologatie. De Panigale V4 R blijft gebaseerd op het ‘Front Frame’ en de enkelzijdige alu achterbrug van de Panigale-familie, de hoogte van het swingarmscharnier kan in vier posities in stappen van twee millimeter ingesteld worden. Wat vering betreft zien we vooraan een Öhlins NPX25/30 met 5 mm extra veerweg in vergelijking met de vorige R-versie; achteraan zit een Öhlins TTX36 schokdemper.


De geborstelde aluminium tank heeft nu een inhoud van 17 liter, de aangepaste vorm zou armen en benen van de rijder beter ondersteunen bij hard remmen en in de bocht. Het plattere zadel moet een grotere bewegingsvrijheid garanderen. Ook het kuipwerk werd wat aangepast, zo zit er nu onder meer een luchtinlaat onderin de kuip die de sensor van de quickshifter koelt.


Omdat rijke patsers doorgaans graag uitpakken, is de nieuwe Ducati Panigale V4 R instant herkenbaar aan de (dunnere) carbon vleugels, de MotoGP-geïnspireerde livery met ‘nummerborden’ met het nummer 1 erop, plus nummering op de kroonplaat. De nieuwe Panigale V4 R is te bestellen voor € 43.990 in België en € 49.790 in Nederland. Eh, wij moeten nog even sparen…

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red