Elektronische updates voor Panigale V4

De Ducati Panigale V4 (S) krijgt voor modeljaar 2023 een reeks elektronische verbeteringen. De Panigale V4 en V4 S werden vorig jaar stevig onder handen genomen, voor 2023 is er dus enkel een geactualiseerd elektronicapakket.

Zo krijgt de Panigale V4 (S) nieuwe Engine Brake Control EVO 2-software, met een verschillende kalibratie per versnelling op elk van de drie selecteerbare niveaus. Dat moet de stabiliteit, precisie en richtingvastheid tijdens het remmen en het nemen van bochten verbeteren en de rijder in staat stellen om met (nog) grotere precisie de optimale elektronische set-up op elk circuit te bepalen.


In de eerste fase van het remmen, wanneer er weinig belasting op de achterband is, levert de EBC EVO 2 minder motorrem, die toeneemt naarmate het midden van de bocht wordt genaderd: het moment waarop de interventie van de motorrem het meest bijdraagt aan het afremmen van de motorfiets en het strakker trekken van de lijn. Dat alles moet zorgen voor een evenwichtiger ingrijpen van de motorrem in elke rijfase.

Daarnaast krijgt ook de Ducati Quick Shift (DQS) een update. Schakelen moet nu nog soepeler verlopen bij elke mate van gasopening; dus zowel bij gedeeltelijk als volledig geopend gas, waarbij de twee verschillende situaties ook anders worden benaderd.


Bij gedeeltelijk gasgeven werd voorheen de injectie onderbroken, nu wordt het ontstekingstijdstip vertraagd. Resultaat: soepeler rijden. Bij schakelen met volledig geopend gas blijft het systeem gebruikmaken van een injectieonderbreking, maar de koppelregulatiefase is verfijnd, wat meer stabiliteit en een homogenere aandrijving zou moeten garanderen.

De updates worden verder aangevuld met een verfijning van de tractiecontrole en de ride-by-wire. De updates van de 2023-modellen zijn vanaf eind juli ook beschikbaar voor eigenaars van 2022 Panigale V4, V4 S en V4 SP2, en wel door middel van een eenvoudige update bij de dealer.

Deel

Gerelateerde artikels

Moto Guzzi Stelvio

Kort getest: Moto Guzzi Stelvio

Met de Stelvio 1200 probeerde Moto Guzzi van 2007 tot 2016 al eens een alternatief te bieden voor de almachtige BMW R 1200 GS. Hoewel de Italiaanse