Autumn Stafford Sale: Grand Prix 250 AMF Harley-Davidson

Op 15 oktober kan je vanaf 11 uur je spaarcenten doneren aan een goed doel: je eigen motorcollectie! Dan gaat namelijk weer de Autumn Stafford Sale van start, een door Bonhams georganiseerde veiling waar niet minder dan 128 motorfietsen worden aangeboden. Zoals beloofd lichten wij er graag een aantal voor je uit.

In de jaren zestig begon Aermacchi – als onderdeel van Harley-Davidson, maar nog onder eigen naam actief – een nieuwe generatie tweetaktmachines te ontwikkelen. De nieuwe 250 reed zijn eerste race pas in maart 1971 en behaalde op het circuit van Modena met Renzo Pasolini een veelbelovende zevende plaats.


In 1972 tekende Pasolini voor drie GP-overwinningen, al verloor hij dat jaar de 250cc-titel met één punt verschil van Jarno Saarinen en Yamaha. De tragische dood van Pasolini in 1973 zette een rem op Aermacchi’s race-inspanningen, en toen de nieuwe tweetakten in 1974 terugkeerden op het circuit had Aermacchi alle banden met de motorfietsindustrie verbroken en stonden de motoren op de grid als AMF Harley-Davidson. In 1974 won Walter Villa een eerste wereldkampioenschap voor het merk, een prestatie die hij nog eens overdeed in ‘75 en ‘76.


De geschiedenis van deze Grand Prix 250 AMF Harley-Davidson is helaas onbekend. Wel krijg je er een grote selectie reserveonderdelen bij zoals cilinderkoppen, tandwielen, carburateurs en een waterpomp. In een andere kavel van de veiling wordt ook nog een apart pakket van voornamelijk AMF-onderdelen aangeboden. We geven het maar mee…

Fotografie Bonhams

Deel


Gerelateerde artikels

Kawasaki Meguro S1

Kort getest: Kawasaki Meguro S1

Met de W230 en deze Meguro S1 zet Kawasaki dit jaar een olijk retroduo op de markt. De twee modellen verschillen slechts minimaal, maar het

Triumph Trophy 1200

De Tegenhanger: Triumph Trophy 1200 (SE)

Met de R 1300 RT presenteerde BMW onlangs de jongste variant van zijn volbloed toermotor die zowat in zijn eentje dat segment overeind houdt. Een dik decennium

BMW R 1300 RT

Kort getest: BMW R 1300 RT

BMW had zijn melkkoeien genaamd ‘GS’ en ‘GS Adventure’ al de ingrijpende upgrade naar 1300cc en een nieuw frame gegeven en dus kon de RT