Kawasaki Ninja 650 krijgt tractiecontrole

Met de komst van de Yamaha R7 en Aprilia RS660 heeft de sportieve middenklasse vorig jaar een stevige impuls gekregen, reden te meer voor Kawasaki om de Ninja 650 op een paar tactische punten aan te passen.

Vergeleken met de twee genoemde concurrenten is de Ninja 650 duidelijk meer de ‘verstandige keuze’, lang niet zo sportief maar door z’n aangename zitpositie en soepele paralleltwin wel een allemansvriend pur sang. Een circuitdag zal je er niet zo snel mee doen, een sportief weekendje Eifel of Ardennen is dan weer een heel ander verhaal.

Nieuw voor 2023 is de toevoeging van Kawasaki’s Traction Control (KTRC). Dit drievoudig instelbare systeem ondersteunt bij sportief rijden (mode 1) of biedt maximale tractie onder alle omstandigheden (mode 2). Daarbij is het systeem ook volledig uit te schakelen. Overigens lag dit al aardig in de lijn der verwachting, de groenen haalden al eerder dezelfde truc uit met de Z650.

Toch gaat Kawasaki (iets) verder dan enkel tractiecontrole, zo krijgt de 2023-versie standaard ook ledrichtingaanwijzers als aanvulling op de overige ledverlichting. Achter het scherpe neusje bevindt zich nu een moderner TFT-kleurendisplay dat o.a. is uitgerust met een schakelindicator, brandstofmeter en ECO-indicator. Via de Kawasaki Rideology app kan er trouwens een veelvoud aan informatie uitgelezen worden, zoals een routelogboek en onderhoudsinformatie. Altijd handig.

De 2023 Ninja 650 is vanaf medio december beschikbaar in de nieuwe kleuren Lime Green (KRT edition) en Metallic Matte Graphenesteel Gray. Op prijzen is het nog even wachten.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red