Energica Experia: Elektrische Adventure met 400 km range

Na jaren focus op het sportieve genre maakt het Italiaanse Energica nu de switch naar de grote adventures. E-adventure wel te verstaan, want uiteraard gaat het hier een om elektrische variant op het bekende adventure-thema.

Het Italiaanse Energica heeft natuurlijk stevig gewerkt aan z’n imago én de doorontwikkeling van z’n elektrische platform door als hofleverancier deel te nemen aan de MotoE. Maar met de komst van Ducati in 2023 zwaaien de Italianen dit jaar het MotoGP-circus vaarwel en kiest het merk meteen ook nadrukkelijk een nieuwe koers. Naast de bestaande Ego- en Eva-modellen duiken de elektrische specialisten nu in de populaire allroad/adventure-scene met de Experia. De Experia is de eerste van wat een heel nieuw platform vol reislustige e-bikes moet worden: Energica Green Tourer.

Zeg je reizen, zeg je actieradius. Nogal een gevoelig onderwerp als het om elektrische motoren gaat. Energica claimt een actieradius van 420 kilometer die de nieuwe lithium accu van 22,5 kWh eruit zou moeten kunnen persen. Voor je nu de bestelbon al invult, dat geldt alleen bij stadsverkeer. Combineer je dat met wat snelwegkilometers dan duikelt het bereik al naar 256 km, ga je nog meer stayeren op de Autobahn dan heeft Energica het over 208 km. Nog altijd wel een acceptabel aantal kilometers overigens. In 40 minuten kan het accupakket van 0 naar 80 procent worden opgeladen met een level 3/DC Fast Charger. Je kunt ook opladen met niveau 2 (240 V) en zelfs niveau 1 (120 V), Energica claimt dat het hiermee de enige fabrikant is die alle drie de oplaadniveaus aanbiedt.

De elektromotor met permanente magneet in de Experia is goed voor 102 pk. Niet echt om van uit je stoel te vallen; maar daar staat wel een flink pak koppel tegenover natuurlijk, zoals we gewend zijn van elektrische krachtbronnen. Van 0 naar 100 km/u doet de Experia binnen 3,5 seconden. De topsnelheid is gemaximaliseerd op 180 km/u. Energica heeft het pakket zo licht mogelijk ontworpen en nadrukkelijk gelet op de positie van het zwaartepunt. Met 260 kilo’s is de e-bike niet licht, maar zit de Experia ook weer niet zo heel ver van bijvoorbeeld een R 1250 GS Adventure.

Qua uitrusting is het duidelijk dat de Italianen het reisthema serieus nemen. Het ruitje is multi-instelbaar, de zijkoffers en topkoffer hebben een totale capaciteit van 112 liter, verder zien we cruisecontrole, instelbare Sachs vering, Brembo remmen, vier rijmodi, 5″ TFT-kleurendisplay en bochten-ABS van Bosch. Het dashboard heeft twee USB-aansluitingen, nog twee aansluitingen zijn verstopt in een waterdicht en afsluitbaar opbergvak waar je ook de laadkabels kunt stoppen.

De Experia is vanaf 1 juni te bestellen, de prijzen worden dan bekendgemaakt. Wij testen de Experia binnenkort in de Dolomieten, dus stay tuned.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red