“Wereldkampioen worden is ons doel”

De race-afdeling van BMW Motorrad heeft het contract met teammanager Werner Daemen en zijn ploeg uit Zonhoven met drie jaar verlengd. Dat betekent dat de Belgen opnieuw het officiële fabrieksteam vormen van BMW: het BMW Motorrad World Endurance Team (WET). Daemen en zijn team werden in het afgelopen seizoen al vicewereldkampioen en Duits Kampioen SBK met BMW Motorrad.

Werner Daemen behaalde zelf in zijn vorige carrière verschillende grote titels als wegracecoureur en neemt nu opnieuw de rol op zich van leading man van het BMW Motorrad World Endurance Team. Vanwaar komt zijn passie voor motorrijden?

Werner Daemen: “Ik ben opgegroeid in die wereld. Mijn vader deed motocross en toen ik pas geboren was, was ik al aanwezig op het crosscircuit. Ik sliep gewoon door toen hij aan het rijden was. De microbe is altijd aanwezig gebleven.”

Hoe ben je dan overgeschakeld van coureur naar teammanager?
WD: “Het is eigenlijk zo dat mijn manager op dat moment vroeg of ik niet het management wou doen, want hij was toen 55 of 60 jaar. Ik heb er eens over nagedacht en met mijn vrouw Wendy over gepraat. Meedraaien aan de absolute top wil zeggen dat je elke dag met sport bezig moet zijn, met jezelf. Je bent eigenlijk een egoïst als sportman. Maar dat is uiteindelijk goed bevallen, op elf jaar tijd hebben we toch goede resultaten. We zijn in 2010 begonnen en we zijn nu al ondertussen al 7 keer Duits kampioen geworden, we zijn vicewereldkampioen geworden en Duits kampioen SBK.”


Heb je veel moeten leren om een goede teammanager te worden of zat er er al ingebakken door jouw ervaring als coureur?
WD: “Ik denk dat je 2 verschillende soorten teammanagers hebt. Je hebt mensen zoals ik die een heel goede achtergrond hebben door zelf te rijden en die daardoor heel goed met de ploeg kunnen omgaan. Deze mensen weten wat de coureurs meemaken en doorstaan. Dat is mentaal heel zwaar. Het nadeel hiervan is, is dat we te weinig achtergrond hebben qua scholing doordat we zelf als motorsporters allemaal heel jong begonnen zijn.”

“Nu ik manager ben, heb ik Steven Casaer in mijn team. Steven is mijn technical crew chief. Steven is een ingenieur. Hij assisteert mij volledig met het technische gedeelte, want dat gaat mijn petje te boven. Iedereen heeft zijn eigen sterke punten! Als manager moet je de juiste mensen op de juiste plaats zetten en maken dat die mensen zich gelukkig voelen en goed werken. Niet denken dat je zelf altijd alles beter weet, zeker als het niet gaat over je eigen specialisme.”

Is het een droom die voor jou uitkomt om ‘jouw eigen team te hebben’? En daarbovenop nog eens samenwerking met BMW?
WD:
“Je denkt er zo niet over na, maar natuurlijk heeft iedereen die iets begint in de sport hetzelfde doel. Elke voetballer wil wereldkampioen worden, elke motocrosser wil kampioen worden en dat is bij mij niet anders. Natuurlijk is het een droom om wereldkampioen te worden. Je staat er ’s ochtends mee op en je gaat er ’s avonds mee slapen. Dat zijn 365 dagen per jaar, ik ben er altijd mee bezig. Ik denk dat er geen andere manier is, om zoiets te bereiken.”


Waarom heeft BMW specifiek voor jullie gekozen als team? Wat maakt jullie zo speciaal?
WD: “Ik denk dat zij het temperament kenden van mij en Steven. Als we ergens aan beginnen gaan we ook echt voor de titel, dat heeft niets te maken met het financiële aspect. Het gaat om onze drive. Ik ben nooit met een hoger budget naar hen gekomen. Ik heb gewoon gezegd: ‘Dit is ons budget en hiermee kan ik dingen mogelijk maken.’ Dat meen ik ook, dat verdedig ik ook met hand en tand. Dat weten ze ook door het Duits kampioenschap en hebben ze nu gezien met het Wereldkampioenschap: wij kunnen het! Wij zijn daarnaast ook gewoon mensen. Ik hoop en denk dat dat het verschil heeft gemaakt. Steven is ook wereldtop qua ervaring en hij is een top-engineer. Het feit dat wij twee elkaar zo goed aanvullen, maakte het verschil. ”

Heb je nog bepaalde doelen voor ogen?
WD: “Wereldkampioen worden is ons hoogste doel. We zijn soms dag en nacht aan het werk. We investeren elke minuut om aan de top te geraken en daar ook te blijven, daarom denk ik dat we volgend jaar terug bij de top van het wereldkampioenschap gaan zitten. We zitten bij de elite en we wilen dat succes verderzetten!”

Volg het team op instagram

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red