Suzuki Katana verder op scherp

O ja, de Suzuki Katana! We waren ‘m per ongeluk alweer een beetje vergeten. Zonde, want het is een aparte verschijning én een prima presterende naked. Dat wordt vanaf volgend jaar alleen nog maar beter, want de Katana krijgt dezelfde updates als de GSX-S1000.

Goed nieuws, de Suzuki Katana krijgt een stevige boost met de nieuwigheden die z’n naakte GSX-S1000 broer eerder dit jaar al te verwerken kreeg. Dat betekent dus een Euro5-proof vier-in-lijn met aangepaste nokkenassen en klepveren, en natuurlijk ride-by-wire gasbediening. Dat laatste element zorgt niet alleen voor een veel betere gasrespons (weten we uit ervaring) maar zorgt er ook voor dat de Suzuki Katana nu standaard uitgerust kon worden met een up/down quickshifter, rijmodi en vijfvoudig instelbare tractiecontrole.

Net als bij de GSX-S1000 is het blok iets krachtiger en nu goed voor 150 pk @ 10.000 tpm en een topkoppel van 106 Nm bij 9.250 tpm. Power zat dus (zoals je hier kunt zien). De nieuwe bekrachtigde koppeling zorgt voor soepel wegrijden (low rpm assist) en een beter fingerspitzengefühl. Stiekem vinden wij de donkerblauwe wel sexy, voor zover wij daar verstand van hebben…

Deel

[

Gerelateerde artikels

Yamaha’s middenklasse racer werd in 2022 geïntroduceerd als een van de eerste machines in het vernieuwde supersportsegment. Voor 2026 krijgt

We pinkten een klein traantje weg toen Suzuki niet zo lang geleden aankondigde na 26 jaar de productie van de

BMW parkeert de F 450 GS als potente offroadmachine binnen het A2-segment. En met 178 kg schoon aan de haak,

[