Maverick Viñales per direct weg bij Yamaha (en naar Aprilia?)

Het zat eraan te komen, na het uitzitten van de GP van Oostenrijk is het contract tussen Yamaha en Viñales per direct ontbonden. Hamvraag, wat nu?

Waar beide partijen in Assen al hadden besloten het nog lopende contract (t/m 2022) niet uit te dienen en Viñales dus op zoek mocht naar een nieuwe werkgever, kwam er tijdens de GP van Stiermarken (de eerste van twee wedstrijden op de RedBull Ring) een serieuze kink in de kabel. Het idee om dit seizoen nog even netjes af te ronden werd hardhandig de nek omgedraaid toen een gefrustreerde Viñales – in kansloze positie – z’n Yamaha opzettelijk de begrenzer in jaagde, wat een week later resulteerde in een schorsing.  Het voorval vertoont sterke gelijkenissen met John Kocinski die in 1993 in de uitloopronde van de TT van Assen zijn Suzuki RGV250 opblies en in het verlengde daarvan ook z’n verbintenis. Verschil is echter dat Viñales ondertussen al tekende voor het fabrieksteam van Aprilia voor 2022.

Vraag is echter wat er nu gaat gebeuren? Het contract is per direct ontbonden dus Viñales is vrij om te gaan en staan waar hij wil. Per direct overstappen naar Aprilia zou dus kunnen, al zullen de Italianen dan wel een goede oplossing moeten vinden voor Lorenzo Savadori, al jaren gewaardeerd lid van de Aprilia-familie. Al zijn z’n MotoGP-resultaten natuurlijk niet heel bijzonder (en da’s een understatement…). Voordeel voor Viñales zou zijn dat hij dan niet een halfjaar langs de kant staat en niet inboet aan wedstrijdritme en snelheid. En hij kan de Aprilia alvast ontwikkelen naar zijn wensen, met het oog op 2022.

Yamaha heeft tegelijkertijd natuurlijk een acuut rijdersprobleem. Cal Crutchlow lijkt de meest logische opvolger maar de Brit heeft al laten doorschemeren eigenlijk niet meer te willen racen, iets wat tijdens de twee optredens in Oostenrijk ook wel te zien was. Daarnaast is Morbidelli nog niet fit en hebben Superbike-mannen als Razgatlioglu en Gerloff zo hun eigen programma … en contractuele verplichtingen.

Kortom, het blijft nog wel even onrustig…

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red