Kogel door de kerk: Viñales tekent bij Aprilia

Maverick Viñales blijft de headlines domineren. Maakte de Spanjaard vorige week in Oostenrijk nog een slechte beurt door – in laatste positie – z’n fabrieks-Yamaha opzettelijk in de begrenzer te jagen (wat hem een schorsing opleverde voor de laatste GP), dan maakt Aprilia nu bekend dat Viñales vanaf volgend jaar deel uit zal maken van het nieuw te vormen fabrieksteam, naast Aleix Espargaro.

Daarmee komen Espargaro en Viñales na een pauze van vier seizoen weer samen in één team; van 2015 tot 2017 maakten beiden Spanjaarden al deel uit van het fabrieksteam van Suzuki. Viñales reed al eerder voor Aprilia, in 2011 debuteerde hij op een 125cc Aprilia en pakte uiteindelijk vier overwinningen en vijf podiums met het merk. In 2013 pakte Viñales de Moto3-titel waarna hij na een indrukwekkend seizoen in de Moto2 direct de overstap maakte naar de MotoGP bij het nieuwbakken fabrieksteam van Suzuki. Daar maakte de Spanjaard in twee jaar zoveel indruk dat Yamaha hem contracteerde voor het fabrieksteam naast Valentino Rossi. Na een vliegende start (twee overwinningen in de eerste twee GP’s) kwam ook al snel Viñales’ wisselvallige kant naar boven; de Spanjaard wisselde in de afgelopen vier seizoenen bij Yamaha razendsnelle trainingssessies en briljante races net zo makkelijk af met onverklaarbaar matige wedstrijdresultaten. Overigens won hij dit jaar nog de openingswedstrijd in Qatar.

Toch gelooft Aprilia in het potentieel van de 26-jarige Viñales, wat gezien z’n 9 overwinningen, 13 poles en 28 podiums in de MotoGP natuurlijk ook niet onterecht is. Ze zijn er van overtuigd dat Viñales de ontwikkeling van de RS-GP naar een nog hoger plan te tillen. Viñales tekent voor één jaar bij de Italianen, met een optie voor meer.

Massimo Rivola – racedirecteur Aprilia:

“We zijn erg blij dat we kunnen aankondigen dat Maverick Viñales heeft getekend voor Aprilia, een rijder van een extreem hoog niveau en een van de puurste talentenen in de MotoGP. Ons project wordt nu verrijkt met de ervaring die Maverick meeneemt, na een periode van grote verandering waarbij we niet alleen een compleet nieuwe machine hebben ontwikkeld maar ook de overgang maken naar een fabrieksteam. Ik ben er van overtuigd dat Viñales net als Aleix het project zal omarmen.”

Deel

Gerelateerde artikels

Moto Guzzi Stelvio

Kort getest: Moto Guzzi Stelvio

Met de Stelvio 1200 probeerde Moto Guzzi van 2007 tot 2016 al eens een alternatief te bieden voor de almachtige BMW R 1200 GS. Hoewel de Italiaanse