Honda Monkey krijgt update

Na een geslaagde herintroductie in 2018 krijgt Honda’s iconische Monkey voor modeljaar 2022 een gloednieuw Euro5-compatibel blokje met vijf versnellingen.

De 124cc luchtgekoelde tweekleps OHC eencilinder, gebaseerd op het motorblok van de Grom, is goed voor 9,4 pk bij 6.750 tpm en 11 Nm bij 5.500 tpm. De nieuwe versnellingsbak met vijf versnellingen vervangt de oude vierbak en kreeg beter gespreide tandwielverhoudingen, wat langeafstandsritten comfortabeler/meer ontspannen moet maken. De topsnelheid bedraagt 91 km/u, Honda claimt een verbruik van 1,5 l/100 km. In theorie brengt een volle tank (5,6 l) je dus meer dan 350 km ver.

Ook qua rijwielgedeelte zit het snor: de UPSD voorvork heeft een veerweg van 100 mm, terwijl de stereovering achteraan (veerweg 102 mm) werd uitgerust met tweetrapsveren en vernieuwde dempingsrubbers. Een enkele 220 mm remschijf met dubbelzuigerremklauw vooraan en 190 mm met enkelzuiger achteraan zorgen voor voldoende bijtkracht, het ABS wordt aangestuurd door een IMU en houdt de achterkant aan de grond bij stevig remmen.

Met een rijklaar gewicht van 104 kg, 12 inch wielen en draaicirkel van amper 1,9 meter weet je dat het feest is qua wendbaarheid en rijplezier, het dik gepolsterde zadel (zithoogte 775 mm) moet de rit ook comfortabel houden. De looks en uitstraling mogen dan wel klassiek zijn, de uitrusting is dat niet: het lcd-dashboardje in de vorm van een ronde teller omvat een snelheidsmeter, kilometerteller + tripmeters en een benzinemeter. Voorts zit er ledverlichting rondom.

Voor 2022 krijgt de Monkey met Pearl Glittering Blue ook een extra kleurstelling. Daarnaast blijft hij beschikbaar in Banana Yellow en Pearl Nebula Red. Prijzen worden binnenkort bekendgemaakt.

Deel

Gerelateerde artikels

Ducati Panigale V4 S

Kort getest: Ducati Panigale V4 S

Ducati zocht, na een jarenlange ratrace voor meer power en minder kilo’s, duidelijk naar een manier om die explosiviteit een beetje te beteugelen. Geen gekke