Triumph onthult z’n duistere kantje met Rocket 3 R Black en GT Triple Black

Triumph had bij de lancering van de nieuwe Bonneville-familie al aangekondigd dat er meer in de pijplijn zat, dus hoeft ‘t niet te verwonderen dat er enkele weken later alweer lekkers op ‘t menu staat. Dit keer weliswaar een stevige hap: de Britten lanceren twee speciale edities van hun anabole Rocket 3. De atletische R en de meer op cruisen beluste GT krijgen er elk een duister broertje bij.

 class=

Net zoals bij de iets fleurigere kant van de familie, kunnen beide nieuwkomers rekenen op Triumph’s kernbom van een 2,5-liter triple, die 167 pk (bij 6.000 tpm) en 221 Nm (bij 4.000 tpm) presteert. Tot op heden de grootste productiemotor in motorland. Een waanzinnige knoert van een blok, die je in no time richting compleet onverantwoorde snelheden katapulteert en je terloops op wat bijbehorend kanonnengebulder trakteert.

 class=

Over naar het ‘Black’-gedeelte van de naam. Drie keer raden wat de overheersende pelskleur van deze tweeling is? Zowel het blok, de uitlaatlijn, hitteschilden en inlaten werden in de zwarte verf gedoopt. Maar ook emblemen, koplamp, de nacelle, radiatorbescherming, het resterende kuipwerk en het zadel kregen een behandeling met RAL9005 en tintgenoten. Voorts werd voor de anodisatiekleur ook naar zwart gegrepen, waardoor ook het rem- en koppelingshendel, de voetsteunen, schetsplaten, vorkpoten en dergelijke ook duister uitslaan. Om toch nog ietwat – eh – lichtheid in de zaak te brengen, koos Triumph wel voor een koolstofvezel spatbord. Dat – uiteraard – zwart werd gelakt…

Wie één van de 1.000 ‘(Triple) Black’-edities (mét echtheidscertificaat) op de kop wil tikken, kan vanaf eind april richting dealer hollen. Daar kost de Rocket 3 GT Triple Black € 24.300 in België en € 29.000 in Nederland. De Rocket 3 R Black is een tikkeltje goedkoper, met een vanafprijs van
€ 23.500 (BE) en € 28.000 (NL).

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red