Bonnies in het nieuw

Ook de ‘Modern Classic’-familie uit Hinckley ontsnapt niet aan Euro5. Triumph maakt van de gelegenheid gebruik om de zevenkoppige reeks in het nieuw te steken: zowel de Bonneville T100/T120 (Black) de Street Twin (Limited), de Speedmaster en de Bobber krijgen een flinke make-over voor 2021. En de Britten kondigen in één adem alvast een toekomstige update aan voor de Scrambler 1200 XC en XE, én voor de Street Scrambler. We vatten de nieuwigheden even in een notendop.

 class=

Beginnen doen we bij de Bonnevilles: de T100 krijgt er zo maar even 10 pk bij (65 pk bij 7.400 tpm en 80 Nm bij 3.750 tpm) met een begrenzer die 500 toeren later ingrijpt, verliest vier kilogram en krijgt zowel een nieuwe cartridge-voorvork, enkele zwart gepoederlakte elementen, als Brembo remmen. De kleinste Bonnie kan begrensd worden voor A2 (en nadien opnieuw op vol vermogen gezet worden). De T120 en T120 Black verliezen zeven kilogram (wat deels zorgt voor een lagere inertie), krijgen een vernieuwd dashboard, nieuwe alu wielen, verfijnde rijmodi, de dubbele remschijven vooraan krijgen Brembo-ankers, cruisecontrole wordt standaard en de nieuwe tankbadge is een flinke knipoog naar weleer. Na de Euro5-normering presteert de T120 in beide versies 80 pk en 105 Nm bij respectievelijk 6.550 en 3.500 tpm. 

 class=
Bonneville T100
 class=
Bonneville T120
 class=
Bonneville T120 Black

Goed, over naar de bestseller van de familie: de Street Twin. Die deelt een (licht bijgespijkerd) blok met de T100, waarbij de 900cc paralleltwin z’n pk’s en Nm’s iets later vrijgeeft (7.500 tpm en 3.800 tpm). De nieuwe Street Twin krijgt nieuwe gegoten velgen, een hertekend zadel – amper 765mm hoog – en zijkapjes, uitschakelbare tractiecontrole, twee rijmodi, een nieuw logo op de tank en opgewaardeerde covers voor de gasklephuizen. De Limited Edition ‘Gold Line’ komt met handgeschilderde goudenkleurige striping  – met de handtekening van de artiest onder het zadel – een echtheidscertificaat en een nagenoeg volledig zwarte livrei. Snel wezen is de boodschap, want deze telg komt in een oplage van amper 1.000 stuks.

 class=
Street Twin
 class=
Street Twin LE Gold Line

De Speedmaster en Bobber (de ‘Black’ verdwijnt in 2021) delen hetzelfde 1200 HT-blok, dat er na de EU5-normering 78 pk en 106 Nm uit perst bij respectievelijk 6.100 en 4.000 tpm. Beide machines doen het met een verlaagde inertie en komen dus iets responsiever voor de dag dan voorheen. De Speedmaster krijgt in 2021 onder meer een opgewaardeerde Showa 47mm voorvork met cartridges, een beter (en instelbaar) zadel. De Bobber neemt een pak van de verdwijnende ‘Black’-genen over (kleur motor, dashboard,…), krijgt een nieuwe 12-litertank, Brembo-remmen voor de dubbele schijven, een 16-duims voorwiel, nieuwe ledverlichting en onder meer standaard cruise- en tractiecontrole. Eh, een samenvatting in een kokosnotendop, dus.

Prijzen worden overigens binnenkort meegedeeld, op de lancering van de nieuwe Scrambler XC/XE en de Street Scrambler is het nog wachten tot april.

 class=
Speedmaster
 class=
Bobber

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red