Dit is Belgisch: Trevor DTRe Stella

Een propere dirtbike, dat is wat ze in vakjargon een contradictio in terminis noemen. Of ‘t zou een nagelnieuwe moeten zijn, dat kan natuurlijk ook. Wat er ook van zij, dit is wel degelijk het opzet van de mannen van Trevor, die met hun DTRe Stella hun allereerste elektrische crossmotor op de markt brengen. Allereerste, tout court zelfs. Ontworpen in Californië, maar ontwikkeld en gebouwd in België.
 class=
België boven

Voor het hele verhaal moeten we even terug naar 2018: Philippe Stella en Jeroen-Vincent Nagels hebben zich teruggetrokken in Cadaqués in Catalonië om in alle rust te kunnen sleutelen een elektrische streetfighter die later als Saroléa N60 MM.01 op de wereld losgelaten zou worden. Op weg naar de werkplaats valt het het tweetal op hoeveel onverharde wegen er in de omgeving liggen, wat met het lopende project aanzette tot denken. ‘Wat als we nu eens een elektrische machine bouwen die zowel in de stad uit de voeten kan als offroad z’n streng trekt?’

En zo geschiedde: bijna dag op dag drie jaar later zijn de eerste Trevors klaar voor de openbare weg. Na enkele weken van intensieve wegtests in België, begonnen vorige week de eerste offroadtests met Trevor-fabrieksrijder Gille Leenknegt. Die jonge flattracker van eigen bodem trok gedurende zes dagen met de Trevor DTRe Stella door de Spaanse provincie Girona om de kleine elektro-flattracker over elke mogelijke ondergrond en obstakel te jagen. Met het gewenste resultaat, blijkbaar. De Trevors zijn helemaal klaar voor hun publieke vuurdoop.

 class=
De Saroléa-connectie

De N60 MM.01 is trouwens niet de enige connectie tussen het oprichtersduo en de broers Robbens uit Oudenaarde. Saroléa levert ook het blok voor de Trevor DTRe Stella. Die krijgt een 11 kW borstelloze elektromotor en een lithium-ionbatterij van 2,7 kWh aan boord, waarmee je volgens de technische info tot anderhalf uur op één lading kan rondzoeven. Opladen duurt ongeveer even lang met de (optionele) 3kW-lader. Met een standaardlader ben je 2u en 12 minuten zoet. De topsnelheid van 90 km/u lijkt wat beperkt, maar is ruim voldoende om het offroad flink bont te maken. En al helemaal als je steevast 260 Nm aan koppel achter de hand hebt…

 class=
Minimalisme

Het erg minimalistische flattracker-ontwerp is dan weer van de hand van John McInnis. Die wist zowel het blok als het flinke batterijpakket knap in het door Workhorse Speed Shop geboetseerde trellisframe te mikken. Eveneens opvallend is het kuipwerk, dat zich van de ‘tank’ tot over het erg dunne subframe richting staartsectie uitstrekt. Minimalisme ten top, dat aangevuld wordt met absolute topcomponenten. Öhlins voor- en achtervering (STX46), Beringer-remmen, Haan-wielen met Dunlop DT3’s eromheen, een Domino Racing Ergal-stuur,… Alles opgeteld goed voor een totaalgewicht (batterij inbegrepen) van 79 kg. Oogt niet enkel licht, dus.

 class=
Prijzen en beschikbaarheid

De DTRe Stella is binnenkort beschikbaar (voorlopig enkel reservatie) in een offroad-versie of in een straatlegale versie via de website van Trevor Motorcycles. In offroad-versie moet de Belgische elektrocrosser € 12.995 kosten (incl. btw). Voor de straatlegale versie tel je € 1.500 extra neer:
€ 14.495 (incl. btw).

Foto credits: Bramskibeat en Rob Mitchell

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red