Nieuwe foto’s Bimota KB4 duiken op

Nieuwe beelden van de Bimota KB4 – die tijdens tests voor het ABS werden gelost door Bimota zelf – lijken te wijzen op een bijna productierijpe machine. Komt de KB4 er sneller dan verwacht?

 class=

Erg snel na het onthullen van de indrukwekkende Tesi H2, loste het partnership tussen Bimota en Kawasaki een tweede gezamenlijke worp: de KB4. Die werd aanvankelijk geteased middels enkele renders en een korte animatievideo – niet de meest realistische 3D-tekeningen die we ooit zagen, maar de interesse was bij het Bimota-minnende publiek wel gewekt. Enkele maanden later volgden enkele wazig gemaakte foto’s van de KB4, die al van ongespoten kuipwerk was voorzien. En onlangs postte Bimota de eerste scherpe en duidelijke beelden van de neoretrobike.

De foto lijkt gemaakt in een pitbox en toont een KB4 waarop een set zijwaartse stabilisatorstangen zijn gemonteerd – de vraag waarvoor die dienen, wordt door Bimota zelf opgelost met een video van een remmen- en ABS-test op een testcircuit. Dergelijke steunbeugels worden doorgaans niet enkel gebruikt om het ABS te testen in bochten, maar ook om andere elektronica (zoals tractiecontrole) op de proef te stellen zonder telkens met een afgeschreven motor te eindigen als de limieten bereikt worden. Onderhuids wordt de KB4 een Ninja 1000 SX, al lijkt het – afgezien van het dashboardje – geen kwestie van plug-and-play. Zo mogen we onder meer een compleet afwijkende vering, geometrie en gewicht verwachten. Om nog te zwijgen over de kenmerkende rits aan gefreesde alu onderdelen.

 class=

Verschillende bronnen hebben het over een productiedatum rond maart 2021. Wij kijken alvast uit naar de bevestiging daarvan!

Deel

Gerelateerde artikels

BMW M 1000 XR

Kort getest: BMW M 1000 XR

De standaard BMW S 1000 XR al redelijk indrukwekkend als ‘kwieke toermachine’? Hm, het kan natuurlijk altijd kwieker. En gekker. Laat dat maar aan de M-divisie over

KTM 990 Duke

KTM 990 Duke wordt nog scherper …

… of in elk geval: scherper geprijsd. Voordien moest je op KTM’s comeback kid 17.290 euro  stukslaan, maar de Oostenrijkers gingen aan de slag met

Joost Overzee

Amateurtoneel op commando

“Ready for piece-to-camera, Joost?” Sakkerloot, nee natuurlijk niet. Met een nog natte rug, verhoogd hartritme, verwarde geest en plakzak kom ik net door de hotelpui