Dit zijn de nieuwe Kawasaki Ninja ZX-10R en Ninja ZX-10RR!

Zes wereldtitels op rij scoren in het WSBK, daarvoor moet je enerzijds kunnen bogen op een rijder van ongeziene klasse, maar ook diens bolide kan maar beter op punt staan. Met Jonathan Rea staat deel 1 als een huis, maar ook deel 2 van die stelling is sinds jaar en dag de koning te rijk: Kawasaki’s Ninja ZX-10R(R). Kwestie van de hegemonie ook volgend jaar door te trekken, lanceert Kawasaki nu z’n nieuwe Ninja ZX-10R én ZX10-RR voor 2021.

Nieuw voor 2021
De nieuwe Ninja kan rekenen op de gekende 998cc vier-in-lijn met sleeptuimelaars en een nieuw nokkenasprofiel en zou volgens de voorlopige tech specs 203 pk presteren (204 pk op de RR). Ook nieuw zijn de luchtgekoelde oliekoeler, het herwerkte uitlaatsysteem (Euro5) en de verschuiving van het piekvermogen naar hogere toerentallen – een kwestie van extra stabiliteit en vertrouwen bij het uitkomen van de bochten. De versnellingsbak pakt dan weer uit met kortere ratio’s in de laagste drie versnellingen én een groter tandwiel achteraan voor een vlottere acceleratie van onderin tot halverwege de toerenschaal. De ‘dry film’-smering moet dan weer zorgen voor een soepelere en trefzekerdere bak.  

 class=

Op vlak van rijwielgedeelte werd het frame licht bijgewerkt: zo komt het scharnierpunt van de swingarm een millimeter lager te liggen (instelbaar op de RR) voor een verbeterde veerwerking bij het uitaccelereren. De langere swingarm (+8 mm) en grotere vorksprong (+2 mm, en dus kortere naloop) vergroten de totale wielbasis tot 1.450mm en bezorgen de ZX-10R een stabieler rijgedrag. 

Ook de veerconstante is veranderd: de voorvork is nu zachter en de schokdemper harder, terwijl een groter klemoppervlak van de onderste kroonplaat de stijfheid van de voorvork vergroot voor meer precisie. Voor het afremmen rekent Kawasaki op 330 mm semi-zwevende schijven en Brembo M50 Monobloc-remklauwen gekoppeld aan een radiale Brembo rempomp. De achterrem is voorzien van nieuwe remblokken voor meer stabiliteit en remkracht. Het reservoir voor de achterrem is verder naar binnen gemonteerd om de rijder meer bewegingsvrijheid te geven.

Ook het uiterlijk van de opper-Ninja werd bijgespijkerd: geïntegreerde winglets moeten voor meer downforce (+ 17% neerwaartse druk, – 7 % luchtweerstand) zorgen, terwijl de achterzijde werd hertekend om een lagedrukgebied te creëren achter de rijder. De combinatie van een bredere topkuip, een 40 mm hoger scherm, verder naar voren geplaatste clip-ons en hogere voetsteunen moet zorgen voor een betere aerodynamica en meer windbescherming voor de rijder. Achter die nieuwe topkuip tref je onder meer een nieuw 4,3-duims TFT-display – inclusief bluetooth – met instelbare layouts, een prominente schakelindicator en elektronische cruisecontrole. Ook de rest van de elektronica is up-to-date: aan boord vind je onder meer een up/down quickshifter, tractie- en launchcontrole, bochten-ABS, instelbare motorrem, een elektronisch instelbare stuurdemper van Öhlins, Kawasaki’s Cornering Management-functie en vier rijmodi. Ledverlichting rondom – met lichtere en krachtigere koplampen – maakt het plaatje af. 

ZX-10RR
Voegen we die illustere extra ‘R’ aan ‘t naamplaatje toe, dan krijg je het limoengroene, gelimiteerde homologatiemodel van de WSBK-motor in je garage. Het motorblok krijgt onder meer titanium drijfstangen, lichtgewicht zuigers, en zuigerpennen met DLC coating van Pankl, een bijgeschaafde nokkenas en nieuwe klepveren. Die wijzigingen zorgen voor een hogere toerenlimiet (+400 tpm t.o.v. de ZX-10R), meer piekvermogen en een gewichtsbesparing in het motorblok van 500 gram. Als kers op de taart, krijg je voor je extra centen ook gegoten alu Marchesini-wielen. Snel wezen is evenwel de boodschap: slechts 500 stuks van deze nieuwe RR zullen ooit van de band rollen. 

 class=

Prijs en beschikbaarheid

De nieuwe Ninja ZX-10R en Ninja ZX-10RR staan vanaf midden mei 2021 bij de dealers.

Ninja ZX-10R KRT-edition € 19.499 (BE) / € 21.999 (NL)
Ninja ZX-10R Flat Black € 19.499 (BE) / € 21.999 (NL)
Ninja ZX-10RR Lime Green € 28.999  (BE) / € 32.999 (NL)

Deel

Gerelateerde artikels

Ducati Panigale V4 S

Kort getest: Ducati Panigale V4 S

Ducati zocht, na een jarenlange ratrace voor meer power en minder kilo’s, duidelijk naar een manier om die explosiviteit een beetje te beteugelen. Geen gekke