Update voor 2021 Honda CB1000R

Honda heeft z’n vlaggenschuit in de nakedcategorie opgefrist voor 2021. De CB1000R krijgt een facelift, aanpassingen aan injectie en een uitgebreider TFT-dashboard met onder andere smartphone voice control.

Het is duidelijk dat op vlak van uiterlijk ogen de lijnen van de CB1000R agressiever en zijn ze meer op het voorwiel gericht, met subtiele details zoals het zichtbare aluminium subframe en de nieuwe radiator en airbox covers. Ook de koplamp evolueert in vorm net als de fraaie multi-spaaks gietwielen.

Het rijwielgedeelte blijft onaangeroerd maar de vier-in-lijn verwelkomt wat aanpassingen aan het PGM-FI-injectiesysteem waardoor de vermogensaflevering soepeler moet verlopen. Een nieuw, full-coulour TFT-instrumentendisplay beschikt over het Honda Smartphone Voice Control System en verbindt de smartphone van de rijder met de machine. Onder het zadel bevindt zich nu een USB-poort.

De 2021 CB1000R komt in volgende kleurstellingen:

  • Candy Chromosphere Red
  • Mat Ballistic Black Metallic
  • Matt Beta Silver Metallic

Het 5 inch full-colour TFT-display heeft nu vier weergavemogelijkheden voor snelheid en toerental – afhankelijk van de persoonlijke voorkeur van de rijder – met daarbovenop een benzinemeter en verbruiksmeter, gekozen rijmodus, motorparameters en een schakelindicator. Het geïntegreerde Honda Smartphone Voice Control (HSVC)-systeem linkt de smartphone van de rijder met de motorfiets en maakt stembediening van oproepen, e-mail, muziek en navigatie mogelijk – indien je beschikt over een in de helm geïntegreerde headset. Het HSVC verbindt met het dashboard via Bluetooth.

De 998cc viercilinder produceert nog steeds een gezonde dosis vermogen en koppel: 143 pk @ 10.500 tpm en 104 Nm bij 8.250 tpm. Hetzelfde als voorheen. De enige veranderingen voor 2021 zijn geoptimaliseerde PGM-FI-instellingen, voor een soepelere afgifte en verbeterde respons, aldus Honda. Prijs en levering volgen nog.

The Black Edition

Honda’s ingenieurs gingen enkele stappen verder met de nieuwe Black Edition. Behalve enkele machinale aluminium details (op de wielspaken, swingarm, motorcover en stuurklemmen) is alles wat zichtbaar is, zwart: de sierrand van de koplamp, het windscherm, de binnenste vorkbuis, radiatorkappen, airboxcovers (met geanodiseerde afwerking), uitlaat en demper. Deep Graphite zwarte verf siert de brandstoftank en de bekleding van het passagierszitje. De quickshifter is deel van het standaardpakket. Een machinaal aangebracht ‘CB’-logo is de finishing touch.

Deel

Gerelateerde artikels

BMW M 1000 XR

Kort getest: BMW M 1000 XR

De standaard BMW S 1000 XR al redelijk indrukwekkend als ‘kwieke toermachine’? Hm, het kan natuurlijk altijd kwieker. En gekker. Laat dat maar aan de M-divisie over

KTM 990 Duke

KTM 990 Duke wordt nog scherper …

… of in elk geval: scherper geprijsd. Voordien moest je op KTM’s comeback kid 17.290 euro  stukslaan, maar de Oostenrijkers gingen aan de slag met

Joost Overzee

Amateurtoneel op commando

“Ready for piece-to-camera, Joost?” Sakkerloot, nee natuurlijk niet. Met een nog natte rug, verhoogd hartritme, verwarde geest en plakzak kom ik net door de hotelpui