Euro 5 verplicht Harley-Davidson te stoppen met Street- en Sportster-modellen in Europa

Nog op zoek naar een 750/883/1.202cc Street of Sportster uit Milwaukee? Wees er dan snel bij, want Harley-Davidson

De grootscheepse Rewire-reorganisatie waar ’s werelds bekendste motormerk momenteel middenin zit, betekent onder andere het einde van de fabriek in het Indiase Bawal. Reden? Tegenvallende resultaten (de Street-modellen slaan niet aan), de negatieve publiciteit in eigen land vanwege de productie in een lagelonenland én de komst van het alom gevreesde Euro5.

Die alom gevreesde Euro5-norm hakt er stevig in, vooral bij luchtgekoelde modellen en zorgt ervoor dat het niet meer loont om bepaalde modellen (te hoge kosten, verlies van prestaties) klaar te stomen voor de strenge Europese homologatie-eisen. Onder de gesneuvelden onder andere de Street 750, Street Rod, Iron 883, Super Low, Sportster 1200 Custom, Iron 1200, Forty-Eight, Forty Eight Special, Super Low 1200T en Roadster modellen.

We kunnen stilletjes gewag maken van het einde van een tijdperk…

Deel

Gerelateerde artikels

BMW M 1000 XR

Kort getest: BMW M 1000 XR

De standaard BMW S 1000 XR al redelijk indrukwekkend als ‘kwieke toermachine’? Hm, het kan natuurlijk altijd kwieker. En gekker. Laat dat maar aan de M-divisie over

KTM 990 Duke

KTM 990 Duke wordt nog scherper …

… of in elk geval: scherper geprijsd. Voordien moest je op KTM’s comeback kid 17.290 euro  stukslaan, maar de Oostenrijkers gingen aan de slag met

Joost Overzee

Amateurtoneel op commando

“Ready for piece-to-camera, Joost?” Sakkerloot, nee natuurlijk niet. Met een nog natte rug, verhoogd hartritme, verwarde geest en plakzak kom ik net door de hotelpui