‘t Ziet er naar uit dat BMW nog wat concurrentie uit het verre oosten mag verwachten, want ook CFMoto zet frontaal de aanval in op het Duitse tourvlaggenschip. De Chinezen presenteerden op CIMA hun 1250TR-G, die de nieuwste vrucht is van de samenwerking met KTM. Een collaboratie die al heeft opgebracht: KTM laat een deel van z’n lichtere machines al even door de Chinezen bouwen, en in ruil mag CFMoto bij de Oostenrijkers meekijken op vlak van R&D en engineering – met onder meer de reeds aangekondigde 700CL-X als resultaat. Al zal dat niet de laatste worp uit de Europees-Aziatische schoot zijn…
Getuige de 1250TR-G, een uit de kluiten gewassen tourmachine die we eerder al in een politiejasje te zien kregen, maar nu dus ook voor het grote (voorlopig enkel Chinese) publiek beschikbaar wordt. De verrassing – nu ja, wat heet – schuilt in het vooronder: KTM’s 1.279cc grote LC8 – die je onder meer kent van de 1290 SuperAdventure – moet in deze 1250TR-G dik 140 pk en 121 Nm gaan leveren.
Dat het de Chinezen menens is, mag voorts blijken uit de copieuze standaarduitrusting: volgens verschillende bronnen zou de de 1250TR-G zowel voor- als achteraan uitgerust met de gekende WP-vering/demping (KTM-connectie, check!), een set radiale Brembo’s moet voor voldoende stopkracht zorgen, JBL (!) levert een volledig ingebouwd audiosysteem, en een 12,3 duims TFT-scherm moet je wegwijs maken in alle mogelijke instellingen op deze megatourer. En dat zijn er nogal wat: elektronische vering, verschillende rijmodi, bandenspanning, bluetooth-connectiviteit, verwarming in zowel handvatten en zadelhelften, een elektrisch verstelbaar windscherm, en het bedienen van de enorme stereoketen aan boord – uiteraard. Waanzinnig.
Prijzen zijn momenteel niet gekend, en naar verluidt zou de 1250TR-G binnenkort (aanvankelijk?) enkel in China in de showrooms staan. Maar stel dat deze tourbuffel de zijderoute alsnog zou afhaspelen, dan gokken wij dat er bij menig Europees motorproducent nerveus op de stoelen geschoven wordt… En dan kamperen wij graag in de rij om ‘m even te gaan testrijden.