Royal Enfield Classic 500 Tribute: passend afscheid van een icoon

Sinds z’n herlancering in 2008 veroverde Royal Enfield met z’n “Unit Construction Engine” 500 – de inmiddels alom gekende 500 cc eencilinder met geïntegreerde versnellingsbak – de wereld opnieuw. En hoewel dat blok met elektronische injectie best modern was, zal de dappere mono 500 met z’n bescheiden 27 pk en opvallend lage verbruik de Euro5-norm niet halen. Vanaf volgend jaar verdwijnt de Classic 500 dan ook uit de catalogus.

Maar niet zonder een waardig afscheid: Royal Enfield heeft 1.000 unieke Tribute-exemplaren gebouwd, waarvan er slechts enkele naar de Benelux komen. De kenmerkende UCE 500cc 1-cilinder met zijn onmiskenbare gepruttel zal in de Classic 500 Tribute-versie voorzien van een volledig zwarte kleurstelling die de tijdloze esthetiek van de motor extra in de verf moet zetten. 

 class=

Elke Classic 500 Tribute wordt met de hand gemaakt in de Royal Enfield fabriek in Tiruvottiyur, die een historie van meer dan 65 jaar met zich meedraagt en tevens de geboorteplaats is van vele Bullets en andere Royal Enfield-modellen. De pinstripes op de benzinetank van de Classic 500 Tribute zijn met de hand geschilderd en elke Tribute wordt genummerd op het accudeksel.

 class=

Voorts wordt de Classic 500 Tribute Black af-fabriek uitgerust met een luxueus zadel voor zowel de rijder als de bijrijder, originele zijtassen in waterdicht en gewaxt canvas, en een set gefreesde alu RE Touring-spiegels.

 class=

De prijs van de Royal Enfield Classic 500 Tribute is in Nederland € 7.699 en in België € 6.499. Treuzel alvast niet om een van de weinige exemplaren op onze markt te bestellen…

Deel

Gerelateerde artikels

Kawasaki Meguro S1

Kort getest: Kawasaki Meguro S1

Met de W230 en deze Meguro S1 zet Kawasaki dit jaar een olijk retroduo op de markt. De twee modellen verschillen slechts minimaal, maar het

Triumph Trophy 1200

De Tegenhanger: Triumph Trophy 1200 (SE)

Met de R 1300 RT presenteerde BMW onlangs de jongste variant van zijn volbloed toermotor die zowat in zijn eentje dat segment overeind houdt. Een dik decennium

BMW R 1300 RT

Kort getest: BMW R 1300 RT

BMW had zijn melkkoeien genaamd ‘GS’ en ‘GS Adventure’ al de ingrijpende upgrade naar 1300cc en een nieuw frame gegeven en dus kon de RT