Waarom je een Honda CB1100F (1983) moet kopen?

In deze rubriek speuren we op tweedehandssites naar een interessante gebruikte motor die aan enkele voorwaarden moet voldoen: hij kost het liefst niet meer dan 5.000 euro en mag geen al te hoge kilometerstand hebben. Deze maand gaan we voor de oervader van de CB1000R, de CB1100F. 

Wat is het? 
Destijds Honda’s meest potente luchtgekoelde vier-in-lijn, en samen met de R-versie de eerste 1.100cc superbike van het Japanse merk. Lessen trekkend uit twee decennia in de racerij, creëerden de Honda-ingenieurs een 108 pk sterk leeuwenhart voor de CB1100F. Door z’n relatief lange slag had het blok waanzinnig veel koppel onderin. De gasrespons was retestrak voor die tijd, met dank aan vier CV-carburateurs met versnellingspomp, terwijl de combinatie van een stalen buizenframe en een 39 mm lucht-instelbare voorvork een geweldige stabiliteit en stuurgedrag genereerde. 

Wat moet ik weten?
De CB1100F werd uiteindelijk slechts één jaar geproduceerd (in 1983) en was de opvolger van de CB900F (Bol d’Or). Ondanks het succes van de CB1100F trekt Honda vanaf 1983 bizar genoeg hoofdzakelijk de kaart van hun nieuwe V-motoren en zou dat gedurende ettelijke jaren blijven doen. De vier-in-lijnmotoren, waaraan het merk zoveel succes te danken had, werden verder ontwikkeld. En dat zou zo blijven tot de komst van de FireBlade in 1992. 

Tips van experts
Hoewel de vijfbak op z’n Honda’s uitstekend in elkaar zit, kwamen de klachten wel uit die hoek. Een upgrade die vaak gevraagd werd bij dealers was een setje stijvere koppelingsveren; een vrij ‘logisch’ gevolg van een een-op-een overname van de koppeling uit de CB900F.

Honda CB1100F: Lucht-gekoelde vier-in-lijn |1.100cc | 108 pk |243 kg | 20 l. |Prijs: € 4.500 – € 5.000

Deel


Gerelateerde artikels

Kawasaki Meguro S1

Kort getest: Kawasaki Meguro S1

Met de W230 en deze Meguro S1 zet Kawasaki dit jaar een olijk retroduo op de markt. De twee modellen verschillen slechts minimaal, maar het

Triumph Trophy 1200

De Tegenhanger: Triumph Trophy 1200 (SE)

Met de R 1300 RT presenteerde BMW onlangs de jongste variant van zijn volbloed toermotor die zowat in zijn eentje dat segment overeind houdt. Een dik decennium

BMW R 1300 RT

Kort getest: BMW R 1300 RT

BMW had zijn melkkoeien genaamd ‘GS’ en ‘GS Adventure’ al de ingrijpende upgrade naar 1300cc en een nieuw frame gegeven en dus kon de RT