Duitsland weert luide pijpen

In de Duitse deelstaat Baden-Württemberg wensen meer dan 80 gemeenten extra maatregelen tegen geluidsoverlast van motoren. Andreas Scheuer, de Duitse minister voor verkeer, staat achter de oproep en dreigt met boeteprijzen die vertienvoudigd zouden worden.

Duitsland staat bij motorrijders bekend als een motor-walhalla. Naast de Autobahn beschikt Duitsland ook over een netwerk van schitterende kronkelende wegen doorheen de vele dorpjes. Maar niet alle dorpelingen staan te wachten op de stroom aan motorrijders.

Initiative Motorradalärm

Met het ‘Initiative Motorradalärm’ zoeken de Duitse gemeenten samen maatregelen om luidruchtige motoren te weren uit hun contreien. In een eerste fase willen ze de boetes verhogen en de controles te verscherpen. Daarnaast willen ze motorfabrikanten verbieden om kleppen te installeren in uitlaatsystemen. Zulke klepgestuurde uitlaatsystemen laten de motor beter uitademen bij bepaalde toerentallen, maar zijn dan iets luider.  

Het is nog steeds niet duidelijk of de maatregelen effectief doorgevoerd zullen worden. Al kan dat met de hulp van de Duitse verkeersminister wel gerealiseerd worden. De Duitse verkeerspolitie is vandaag al streng voor te luide uitlaatsystemen, maar het zou in de toekomst dus nog strenger kunnen worden. Iets om in de gaten te houden, dus.

Deel

Gerelateerde artikels

Kawasaki Meguro S1

Kort getest: Kawasaki Meguro S1

Met de W230 en deze Meguro S1 zet Kawasaki dit jaar een olijk retroduo op de markt. De twee modellen verschillen slechts minimaal, maar het

Triumph Trophy 1200

De Tegenhanger: Triumph Trophy 1200 (SE)

Met de R 1300 RT presenteerde BMW onlangs de jongste variant van zijn volbloed toermotor die zowat in zijn eentje dat segment overeind houdt. Een dik decennium

BMW R 1300 RT

Kort getest: BMW R 1300 RT

BMW had zijn melkkoeien genaamd ‘GS’ en ‘GS Adventure’ al de ingrijpende upgrade naar 1300cc en een nieuw frame gegeven en dus kon de RT