Quadro Vehicles wordt Qooder (en pakt uit met een flink breder gamma)

Voor wie ook op drie of vier wielen het gevoel van een motor niet kan missen, kan al enkele jaren terecht bij het Zwitserse Quadro Vehicles. Ofwel Qooder, zoals ‘t bedrijf sinds kort heet. Op de afgelopen EICMA pakte het hernoemde merk meteen flink uit, door z’n gamma zowel met twee elektrische motoren als met twee benzinemotoren uit te breiden. Om zeker te zijn dat z’n elektrische machines meteen op de afspraak zijn, gingen de Zwitsers een samenwerking aan met elektro-grootmacht Zero Motorcycles. Spring je even achterop?

Qooder
De vierwielige Qooder is al jaar en dag het paradepaardje van de Zwitsers. In z’n nieuwe plunje krijgt de Qooder dubbele achteraandrijving, met een mechanisch differentieel en een gecombineerd remsysteem op de vier wielen. De nieuwe beschikt ook over elektrisch gestuurde hydropneumatische vering – eHTS, ofte Electronic Hydraulic Tilting System – waarmee de Qooder gelijktijdig op de vier wielen onder hellingshoek kan gaan, terwijl het rubberkwartet constant in contact blijft met het asfalt. Dankzij de toevoeging van de elektronica aan het systeem, kan het kantelmechanisme geblokkeerd worden bij stilstand of tijdens parkeren. Altijd handig.

 class=

eQooder
De eQooder is dan weer de enige op vier wielen kantelende motorscooter ter wereld zonder uitstoot. Zoals gezegd heeft de eQooder een actieradius van 150 kilometer, waarbij je de batterijen volledig kan opladen in zes uren (standaardstekker voor thuisnetwerk). Z’n 45kW (60 pk) sterke krachtfabriek presteert een koppel van 110 Nm, en verder is de eQooder voorzien van eHTS, drie rijmodi (Eco, Sport, User), een 5,6-duims LCD-scherm, ledverlichting, een achteruitversnelling en regeneratieve remmen.

 class=

xQooder
Al op de EICMA van 2018 konden we de xQooder als prototype zien, maar vanaf heden is de stoere machine ook werkelijk in productie. Onderhuids is de ‘X’ quasi identiek aan de gewone Qooder, maar de laatste in het alfabet is meer toegesneden op licht offroadwerk: zo krijgt hij stalen beschermplaten mee, een hertekende ergonomische driehoek (zadel, stuur en voetsteunen) die meer offroad-gericht zijn, en een tank meer centraal geplaatst wordt om meer stabiliteit te bieden als je rechtop rijdt.

 class=

QV3
Z’n naamgeving hint alvast naar het aantal wielen dat we op deze machine aantreffen: drie stuks! Ook deze driewieler werd volledig opnieuw bekeken door de designafdeling, om ‘m nog lichter te maken en z’n zwaartepunt zo laag mogelijk te plaatsen – en ‘m derhalve zo toegankelijk mogelijk te maken. De QV3 krijgt 14- en 15-duimswielen aangemeten, evenals een gecombineerd remsysteem op de drie wielen, eHTS, én een opbergvak onder het zadel waarin twee helmen kunnen verdwijnen.

 class=

QVe
De grootste nieuwigheid van de Zwitsers is evenwel hun QVe – momenteel de enige op drie wielen kantelende, elektrisch aangedreven motor ter wereld. De QVe zou ‘t 110 kilometer moeten uitzingen op één lading, laat zich aan elke 220V-stopcontact opladen, en heeft een elektromotor aan boord die 34 kW (46 pk) en 106 Nm presteert. Daarbovenop krijgt ook deze telg van de familie het eHTS, een achteruit en regeneratieve remmen. Fijn zo!

 class=

Nuvion
De brandstofaangedreven Nuvion blinkt dan weer vooral uit omwille van z’n erg beperkte afmetingen. Z’n ruime maar erg lage zit is pefect toegesneden op kleinere mensen, en dubbelt als deksel voor ‘t opbergvak waarin twee helmen onderdak vinden. Z’n 300cc-motor puurt er 29pk uit, er is ledverlichting rondom en de rijder krijgt niet één, maar twee 4,3-duims LCD-schermen voor z’n neus.

 class=

Oxygen
Als laatste op de lijst staat zowaar een tweewieler: het elektrische pluimgewicht Oxygen. Hij weegt amper 93 kg, heeft een autonomie van 80 km en wordt geleverd in een brede waaier aan blitse kleurtjes. Ideaal voor stadsgebruik, quoi. Z’n twee uitwisselbare (of combineerbare!) batterijen laten zich in minder dan zes uren opladen aan eender welk stopcontact, en de lichte elektro-scooter is toegelaten in LEZ’s en historische centra.

 class=

Deel

Gerelateerde artikels

Ducati Panigale V4 S

Kort getest: Ducati Panigale V4 S

Ducati zocht, na een jarenlange ratrace voor meer power en minder kilo’s, duidelijk naar een manier om die explosiviteit een beetje te beteugelen. Geen gekke