Nu wordt het écht leuk: KTM 890 Duke R

Kijk aan, zie hier de Scalpel zoals we die stiekem eigenlijk allemaal vanaf begin al wilden. Maar goed, hij is er. KTM vergrootte het slagvolume van de paralleltwin naar 890cc en perst nu liefst 121 pk uit de naked. Welja!

Hadden we al gezegd dat het middensegment in de lift zit? Ook KTM onderstreept het belang van enigszins betaalbare motorfietsen, zonder dat dit per se een praktische, alledaagse commuter zou moeten zijn. Er mag ook gelachen worden! Neem deze 890 Duke R. Als KTM de R toevoegt aan een typenaam is het meestal menens. Zo ook nu. De Oostenrijkers pompten de boring en slag van de paralleltwin op naar 90.7 x 68,8 mm resulterend in een slagvolume van 890cc.

Dell Orto ontwierp special voor de R een stel gasklephuizen en de in- en uitlaatkleppen groeiden flink naar respectievelijk 37 en 30 mm. De gesmede zuigers zijn ondanks het grotere diameter 10 gram lichter. Alles bij elkaar goed voor 121 pk en 99 Nm. Daar kun je mee thuiskomen. Sneller dan gepland, waarschijnlijk. Slipperclutch is standaard, een up/down quickhifter helaas een optie.

Het frame bleef grotendeels gelijk aan dat van de 790 alleen scharniert de stijvere swingarm nu onder een iets grotere hoek in het blok voor meer mechanische grip. De vering is van WP (pfew) en volledig instelbaar zoals je van een ‘R’ mag verwachten. Ook de rempartij kreeg de gewenste upgrade met een set M50 Brembo Monoblocs. Droog komt de Duke R trouwens op 166 kilo. Toch niet gek. De plakgrage Michelin Power Cups steken de sportieve aspiraties ook niet onder stoelen of banken…Kortom, uit de categorie ‘we kunnen niet wachten’ is dit er wel eentje…

Deel

Gerelateerde artikels

Kawasaki Meguro S1

Kort getest: Kawasaki Meguro S1

Met de W230 en deze Meguro S1 zet Kawasaki dit jaar een olijk retroduo op de markt. De twee modellen verschillen slechts minimaal, maar het

Triumph Trophy 1200

De Tegenhanger: Triumph Trophy 1200 (SE)

Met de R 1300 RT presenteerde BMW onlangs de jongste variant van zijn volbloed toermotor die zowat in zijn eentje dat segment overeind houdt. Een dik decennium

BMW R 1300 RT

Kort getest: BMW R 1300 RT

BMW had zijn melkkoeien genaamd ‘GS’ en ‘GS Adventure’ al de ingrijpende upgrade naar 1300cc en een nieuw frame gegeven en dus kon de RT