DE NIEUWE 2020 STREET TRIPLE RS

Licht, snel, fun, wendbaar – de Street Triple is sinds zijn lancering in 2007 een game-changer in de motorwereld met zijn onderscheidende driepits-hart. En nu is er een nieuwe!

De nieuwe Street Triple RS onderging een noodzakelijke update om te voldoen aan de Euro 5 emissienorm. De 765cc driecilinder is volgens Triumph doorontwikkeld met de input vanuit de Moto2-divisie en het resultaat is 9% meer koppel in het middengebied, met een piek van 79 Nm bij 9.350 tpm. Een nieuwe uitlaatbalanspijp zorgt daarbij voor een vlakkere koppelcurve voor maximale souplesse. Het vermogen in het middengebied is ook 9% hoger, met een piek van 123 pk bij 11.750 tpm. De blokupdates omvatten nieuwe uitlaatnokken, geoptimaliseerd voor meer ‘oomph’ in het middengebied, en finetunen van krukas, koppeling en balansas met het oog op een lager gewicht/minder massatraagheid. De gasreactie is (daardoor) vlotter wat in combinatie met de koppeltoename moet resulteren in een directer reagerende driepitter.

Dan is er natuurlijk de agressievere nieuwe look. Fly screen en LED-koplampen zijn nieuw, met een opvallend scherpe stijl, inclusief Daytime Running Lights voor onderscheidend design én een betere zichtbaarheid. Het TFT-dashboard heeft verbeterde functionaliteit dankzij MyTriumph-connectiviteitssoftware met Bluetooth. Dit maakt GoPro-interactie, turn-by-turn navigatie en telefoon- en muziekbediening mogelijk via nieuwe overzichtelijke (?) graphics. Triumph Shift Assist, de quickshifter voor op- en terugschakelen, is nu ook standaard bij de nieuwe Street Triple RS. De vijf rijmodi (Road, Rain, Sport, Track en de door de rijder zelf in te stellen Rider) zijn geoptimaliseerd voor het hogere prestatieniveau van de driepitter.

Rijwieltechnisch bleef het grotendeels bij hetzelfde. Goddank. Dus met Brembo M50 4- monoblocs, radiale rempomp, volledig instelbare Öhlins STX40 shock, Showa 41 mm upside down-vork, Pirelli Supercorsa SP V3’s, slipperclutch en een drooggewicht van 166 kg. Wat dat in de praktijk betekent? As we speak reizen we af naar Zuid-Spanje voor de eerste kennismaking met de nieuwe Street Triple RS. Alles te lezen in de komende KicXstart en Motorrijder Magazine

Deel

Gerelateerde artikels

BMW M 1000 XR

Kort getest: BMW M 1000 XR

De standaard BMW S 1000 XR al redelijk indrukwekkend als ‘kwieke toermachine’? Hm, het kan natuurlijk altijd kwieker. En gekker. Laat dat maar aan de M-divisie over

KTM 990 Duke

KTM 990 Duke wordt nog scherper …

… of in elk geval: scherper geprijsd. Voordien moest je op KTM’s comeback kid 17.290 euro  stukslaan, maar de Oostenrijkers gingen aan de slag met

Joost Overzee

Amateurtoneel op commando

“Ready for piece-to-camera, Joost?” Sakkerloot, nee natuurlijk niet. Met een nog natte rug, verhoogd hartritme, verwarde geest en plakzak kom ik net door de hotelpui