2020: EEN GROTE BROER VOOR DE AFRICA TWIN?

Publiceerden we eerder dat Honda, volgens de geruchtenmolen, werkt aan een CRF850L Africa Twin, dan komt nu uit diezelfde carrousel nog een nieuwtje aangewaaid: de Japanners zouden ook aan een exemplaar met juist een grotere longinhoud werken. Die grote broer van de huidige Africa Twin zou een 1.084cc CRF-twin aan boord krijgen, evenals een dikkere brandstoftank en modernere elektronica.

De nieuwkomer zal hoogstwaarschijnlijk door ‘t leven gaan als CRF1100L Africa Twin, waarbij de boring van 92 mm onveranderd zou blijven, maar de slag verlengd. Daardoor zal de 2020 Africa Twin goed moeten zijn voor 101 pk bij 7.500 tpm, oftewel 6 pk meer dan de 2019-versie, terwijl ook het maximale koppel naar verluidt zou meegroeien van 99 Nm tot 107 Nm bij 6.000 tpm.

De tankinhoud zou meer in de richting van de huidige Adventure Sports evolueren, waardoor er 24,2 liter in plaats van 18,8 liter peut onder de tankdop past. De nieuwe wordt naar alle waarschijnlijkheid ook Euro5-proof. Daarvoor zou niet alleen de uitstoot zijn teruggedrongen, maar ook het geproduceerde geluid met 3 dB ingeperkt. Veel voorwaardelijke nog, qua specificaties, maar waar rook is…

Deel


Gerelateerde artikels

Terwijl je in de vertrekhal van de luchthaven zit te wachten om te boarden naar het zuiden van Spanje waar

Toen Yamaha in 1991 met de TDM 850 op de proppen kwam, zette het merk met die vreemde eend/gewaagde gok

We gaan er geen doekjes om winden: terwijl elektrische scootertjes voor de stad en alles wat daarrond ligt intussen gemeengoed

Ultiem veilig is het misschien niet, handschoenen die stoppen bij de pols. Ga je op je giechel, dan zijn je