2020: EEN GROTE BROER VOOR DE AFRICA TWIN?

Publiceerden we eerder dat Honda, volgens de geruchtenmolen, werkt aan een CRF850L Africa Twin, dan komt nu uit diezelfde carrousel nog een nieuwtje aangewaaid: de Japanners zouden ook aan een exemplaar met juist een grotere longinhoud werken. Die grote broer van de huidige Africa Twin zou een 1.084cc CRF-twin aan boord krijgen, evenals een dikkere brandstoftank en modernere elektronica.

De nieuwkomer zal hoogstwaarschijnlijk door ‘t leven gaan als CRF1100L Africa Twin, waarbij de boring van 92 mm onveranderd zou blijven, maar de slag verlengd. Daardoor zal de 2020 Africa Twin goed moeten zijn voor 101 pk bij 7.500 tpm, oftewel 6 pk meer dan de 2019-versie, terwijl ook het maximale koppel naar verluidt zou meegroeien van 99 Nm tot 107 Nm bij 6.000 tpm.

De tankinhoud zou meer in de richting van de huidige Adventure Sports evolueren, waardoor er 24,2 liter in plaats van 18,8 liter peut onder de tankdop past. De nieuwe wordt naar alle waarschijnlijkheid ook Euro5-proof. Daarvoor zou niet alleen de uitstoot zijn teruggedrongen, maar ook het geproduceerde geluid met 3 dB ingeperkt. Veel voorwaardelijke nog, qua specificaties, maar waar rook is…

Deel


Gerelateerde artikels

Kawasaki Meguro S1

Kort getest: Kawasaki Meguro S1

Met de W230 en deze Meguro S1 zet Kawasaki dit jaar een olijk retroduo op de markt. De twee modellen verschillen slechts minimaal, maar het

Triumph Trophy 1200

De Tegenhanger: Triumph Trophy 1200 (SE)

Met de R 1300 RT presenteerde BMW onlangs de jongste variant van zijn volbloed toermotor die zowat in zijn eentje dat segment overeind houdt. Een dik decennium

BMW R 1300 RT

Kort getest: BMW R 1300 RT

BMW had zijn melkkoeien genaamd ‘GS’ en ‘GS Adventure’ al de ingrijpende upgrade naar 1300cc en een nieuw frame gegeven en dus kon de RT