Kawasaki ZZ-R 1100 (1990 – 2001)

Watergek. 4cil. | 1.052cc | 147 pk | 233 kg |  24 l. | € 2.000,00 – € 3.000,00

Wat is het?
Kawasaki’s kruisraket voor de jaren 90. Het was de opvolger van de ZX-10 ‘Tomcat’, die abusievelijk nog steeds wordt aanzien als de motor waarmee Tom Cruise reed in ‘Top Gun’. Neen, hij vloog met een ‘Tomcat,’ maar reed met een GPZ900. Maar we wijken af. Tot de komst van de Honda Blackbird in 1996 was de ZZ-R 1100 zowat het snelste wat je op twee wielen kon kopen, als je even wat exoten negeert. En los van z’n topsnelheden was en is de ZZ-R 1100 nog steeds een uitstekende sporttoerder waarmee je moeiteloos kilometers maalt aan snelheden die beter in de jaren 90 passen dan nu. Maar laat dat je vooral niet tegenhouden, want je raapt ze op voor de inschrijvingstaks op een H2SX, zeg maar.

Wat moet ik weten?
Dat de ZZ-R 1100 ondanks z’n gewicht van 233 kilogram én naar jaren-90-normen verbazend goed rijdt. Een hedendaagse sporttoerder ga je er in een bochtige sectie niet zoek mee rijden, maar de ZZ-R is geen varken van een motor. Hij stuurt verbazend neutraal zolang je niet te hard op het gas gaat in een bocht, en z’n toen astronomische vermogen van 147 pk is nu iets waar niemand nog van opkijkt. Niettemin is het nog steeds een motor die vanaf 4.000 toeren met rasse schreden inloopt op de horizon, ook al ligt die pakweg in Zuid-Frankrijk. Daarnaast beschikt hij over het soort soundtrack dat enkel nineties motoren met carburatoren typeert en heb je geen halve dag nodig om uit te vissen hoe alle elektronica werkt. Op die halve dag sta je met je ouwe ZZ-R trouwens al ergens ter hoogte van Lyon een koffie te drinken.
Met een tankinhoud van 24 liter en een degelijk comfort (ook met twee) zijn stints van 320 kilometer tussen tankbeurten trouwens goed te doen.

Tips van Experts
Vermijd de eerste modeljaren. Het zogeheten ‘D’-model (chassisnummer ZX10D-000000), vanaf 1993 is beter afgewerkt. De modellen voor 1993 zijn ook iets gevoeliger aan de versnellingsbak, met vooral een tweede versnelling die al eens durft op te spelen. Een apart probleem zijn uitgesproken tikkende nokkenassen, veroorzaakt door de motor te lang stationair te laten draaien op de zijstaander, waardoor de rechter cilinder niet genoeg smering heeft gekregen. De remschijven zijn ook gevoelig voor kromtrekken en let ook op voor doorgeroeste uitlaatdempers.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red