Het eerste wat opvalt als je de Race-R Pro uit de doos haalt, is hoe licht hij aanvoelt. Met 1.250 gram is het een van de lichtere helmen op de markt en ik vind dat, met een door artrose geteisterde nek, stilaan primordiaal bij een helmkeuze. Het tweede wat opvalt is dat de Race-R Pro niet voor mijn hoofd gemaakt is. De maat is juist, maar door de vorm van m’n hoofd (lang en smal) drukt de voorkant erg hard, met telkens twee mega bobbels van de uitsparingen van de ventilatie op m’n voorhoofd als resultaat. Ook op mijn onderkaak drukt hij stevig door. De binnenvoering voelt vrij ruw, zelfs hard aan. Wat dat betreft bestaan er comfortabeler alternatieven. Het is wel een stille helm, in die zin dat ik weleens zonder mijn oordoppen durfde te rijden. Iets wat me irriteerde was het moeilijk te vinden openingsmechanisme voor het vizier. Het is ook de eerste integraalhelm waarmee ik ooit de grond raakte. Dat was ‘slechts’ tijdens een Kart Bike-wedstrijd, maar niettemin een stevige klapper. Het vizier ving de klap perfect op, met slechts enkele schrammen als getuige. Nadien moest ik enkel het inbusschroefje dat het vizier op z’n plek houdt terug wat vaster draaien. Qua verluchting zit het snor want ik heb nooit een pinlock nodig gehad, plus m’n bril dampte al evenmin aan. Deze helm is trouwens erg makkelijk aan en uit te trekken, iets waar Shark naar eigen zeggen de nodige aandacht aan besteedt. Samengevat is dit een goede helm die z’n prijs waard is, en die beter had gescoord mocht hij me beter hebben gepast. De Cintas is intussen uit het gamma, maar de Race-R Pro blijft uiteraard beschikbaar in andere kleuren.
Sportievere elektronica voor Tiger Sport 660
Met de recent aan het gamma toegevoegde Tiger Sport 800 was het een beetje de vraag welke richting Triumph met de Tiger Sport 660 op