Volgens cijfers van Vias zijn er sinds 2007 28% meer motorrijders op de Belgische wegen te vinden. Terwijl de letselongevallen in dezelfde periode met 24% zijn gedaald. Toen de journalist van Het Laatste Nieuws die de cijfers naar buiten bracht ons belde voor een verklaring, moest ik eerst even bijkomen en vervolgens even hard nadenken. Het beste wat ik kon bedenken was dat iedereen nu betere kledij draagt, dat de motoren door allerlei systemen veiliger zijn geworden (ABS en tractiecontrole), dat de opleidingen strenger zijn geworden en dat de snelheid er bij de motorrijder ook is uitgehaald door de strenge snelheidscontroles. Of er nog andere factoren spelen weet ik zo niet meteen, maar het is in elk geval beestig goed nieuws.
Maar laten we niet op onze lauweren rusten. Want er is nog werk aan de winkel. Zo blijkt uit diezelfde cijfers dat er in Brussel 10% meer ongevallen met letsels zijn geregistreerd. Nogal wiedes, gezien er steeds meer mensen met de motor of scooter gaan werken in de hoofdstad. Maar net daarom zouden er meer initiatieven mogen komen om de motor daar een veiliger passage te garanderen. Door bijvoorbeeld de bus- en taxibanen open te stellen voor motorrijders. Iets wat bijvoorbeeld minister Kris Peeters, een motorrijder, al heeft voorgesteld, maar waar minister van Verkeer Ben Weyts (geen motorrijder) geen oren naar had. En Ben Weyts heeft in mijn ogen nogal weinig oren naar pro-motor argumenten, tenzij het om een spectaculaire snelheidsovertreding gaat en hij nog een onderwerp zocht voor z’n traditionele zondagse ‘in de kijker lopen’-momentje. Maar we hebben intussen het nummer van z’n woordvoerder. Als de constructeurs ons nu even een week rust zouden willen gunnen tussen alle presentaties door, zouden we die man even kunnen bellen voor een afspraak. Geintje, hoe meer modellen hoe liever, natuurlijk. En waartoe onwetende beleidsmakers kunnen leiden, bewijzen ze in Londen. Daar beloofde burgemeester Sadiq Kahn tijdens z’n verkiezingscampagne nog om de motorfiets in London meer aandacht en faciliteiten te schenken. Tot hij ergens vorige week, intussen reeds verkozen tot burgemeester, stelde dat hij alle private motorfietsen uit het Londense stadsverkeer wil bannen. Say what? Yep, enkel koeriers zouden in Londen nog op twee wielen mogen rijden. De hoofdreden is dat er vorig jaar in Londen 23.430 misdrijven zijn gepleegd waarbij een motorfiets of scooter betrokken was. Een stijging van 163%. Is dat niet het bewijs dat motorfietsen in Londen net wérken? Als je pakweg met je Subaru Imprezza een overval pleegt en nadien kunnen de Bobby’s je te voet inhalen omdat je vaststaat in het verkeer, moet je niet de motorfiets als schuldige aanwijzen, maar het verkeer. Een andere oorzaak is dat het aantal dodelijke ongevallen met motorfietsen is gestegen.
Hoeveel daarvan wegvluchtende overvallers betreft hebben we het raden naar, maar er wordt wel gewezen op een dalend sterftecijfer met 45% bij fietsers. Tja, de vorige burgemeester, die gekke Boris Johnson, investeerde miljoenen in het faciliteren van fietsverkeer met bredere fietspaden. En dus smallere rijvakken voor overig verkeer. En dus minder ruimte voor motorfietsen. En ik vraag me los van dat alles af hoe de aanstaande koning van Engeland, Prins William, zal reageren als hij als bedreven motorrijder hoort dat hij niet meer in Buckingham Palace zal geraken op z’n motor. Wordt het niet eens tijd dat die motorrijdende hoogwaardigheidsbekleders zoals prins William, minister Peeters of premier Michel zich gaan bemoeien met het beleid wat betreft motorrijders, in plaats van het aan nattevingerwerk van onwetenden over te laten? Het is mede aan ons om ook hen onder druk te zetten en daarop te hameren. Minister Peeters sprak op het Salon dat het misschien eens tijd wordt zoiets te doen. Sinds die dag ligt de Motorrijder ook in z’n kabinet als het goed is. Net als bij premier Michel. Beschouw dit als een geheugensteuntje, mijnheer de ministers.
Pieter Ryckaert, hoofdredacteur Motorrijder