2020: EEN GROTE BROER VOOR DE AFRICA TWIN?

Publiceerden we eerder dat Honda, volgens de geruchtenmolen, werkt aan een CRF850L Africa Twin, dan komt nu uit diezelfde carrousel nog een nieuwtje aangewaaid: de Japanners zouden ook aan een exemplaar met juist een grotere longinhoud werken. Die grote broer van de huidige Africa Twin zou een 1.084cc CRF-twin aan boord krijgen, evenals een dikkere brandstoftank en modernere elektronica.

De nieuwkomer zal hoogstwaarschijnlijk door ‘t leven gaan als CRF1100L Africa Twin, waarbij de boring van 92 mm onveranderd zou blijven, maar de slag verlengd. Daardoor zal de 2020 Africa Twin goed moeten zijn voor 101 pk bij 7.500 tpm, oftewel 6 pk meer dan de 2019-versie, terwijl ook het maximale koppel naar verluidt zou meegroeien van 99 Nm tot 107 Nm bij 6.000 tpm.

De tankinhoud zou meer in de richting van de huidige Adventure Sports evolueren, waardoor er 24,2 liter in plaats van 18,8 liter peut onder de tankdop past. De nieuwe wordt naar alle waarschijnlijkheid ook Euro5-proof. Daarvoor zou niet alleen de uitstoot zijn teruggedrongen, maar ook het geproduceerde geluid met 3 dB ingeperkt. Veel voorwaardelijke nog, qua specificaties, maar waar rook is…

Deel

Gerelateerde artikels

Joost column

Gewoon op vakantie

Niets is dit jaar zo veranderlijk als het weer, maar mijn brakke geest valt evenmin te peilen. Verkondigde ik onlangs nog vol elan dat in

Ducati Panigale V4 S 2025

La Bomba: 2025 Panigale V4 (S)!

Terwijl andere fabrikanten hun superbike-aspiraties langzaam maar zeker aan het afbouwen zijn, pakt Ducati even vrolijk door. Kwestie van je afkomst niet verloochenen natuurlijk. Ziehier