Zero lanceert SR/F in Amsterdam

Zero Motorcycles heeft in Hotel Arena in onze hoofdstad aan de mondiale pers z’n nieuwste elektrische wapen voorgesteld: de SR/F. De geheel nieuw opgebouwde naked moet in april 2019 al in de showrooms staan, al gaat het in dat geval waarschijnlijk om een beperkt aantal demo’s. Het is aannemelijker om de Zero SR/F te categoriseren als 2020 model.

Het Amerikaanse merk ontwikkelde een volledig nieuwe motor (ZF75-10) en Lithium Ion accu, met het oog op betere prestaties en een (acceptabele) actieradius. Dat lijkt te zijn gelukt. Koppel is er genoeg aanwezig, zoals we gewend zijn van elektrisch aangedreven motoren. Zero claimt een forse 190 Nm aan maximaal koppel bij een rijklaar gewicht van 226 kilo. Het topvermogen komt op 110 pk. Interessant is natuurlijk de actieradius, vaak een heikel punt bij dit type motoren, simpelweg omdat de ruimte om accu’s weg te stouwen beperkt is. Zero belooft een actieradius van 320 kilometer. Dat is zelfs voor een benzinemotor fors. Of je het haalt zal grotendeels afhangen van je rijstijl en…of je de optionele Power Tank hebt besteld. Laatste is leverbaar eind 2019. Van 0-100 km/u in 3,5 seconde doet de Zero geruisloos. De topsnelheid bedraagt 200 km/u. Kortom, je moet lekker mee kunnen komen. Ondersteuning komt via het in eigen huis ontworpen Cypher III besturingssysteem en het in samenwerking met Bosch ontwikkelde elektronicapakket, goed voor onder andere 10 rijmodi, bochten-ABS, en tractiecontrole.

Met het Rapid Charge System kan de motorfiets worden geconfigureerd voor 3 kW, 6 kW, 9 kW of 12 kW aan een standaard laadmodus 2 oplaadstation. Het SR/F Rapid Charge System kan per uur 61 kilometer aan actieradius opladen op 3 kW, 122 km op 6 kW en 246 km op 12 kW, in dat laatste geval kan het accupack in 1 uur worden opgeladen tot 95% van de capaciteit. Daar hangt wel een prijskaartje aan, want alleen de Premium versie is hier standaard mee uitgerust. Prijskaartje? € 23.090,-. De topper uit de SR/F-range is verder voorzien van fly-screen, verwarmde handvatten en aluminium stuurhelften. De standaardversie staat voor € 20.890,- in de showroom. Het klimaatakkoord is weer een stapje dichterbij gekomen…

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red