Het Goodwood Festifal of Speed staat normaal gesproken al bol van de actie, en daar kwam dit jaar een heuse primeur bij. Oud-coureur Niall Mackenzie toonde een nieuwe Yamaha aan het publiek, een prototype op basis van de XSR900: de DB40.
‘DB40’ is dan weer codetaal voor ’40 jaar Deltabox’, het frametype waarmee Yamaha in 1982 debuteerde in de GP’s, destijds met de YZR500 GP-racer. Niet veel later volgden de eerste productiemachines met het revolutionaire frameprincipe, daarbij beet de TZR250 het spits af. Oplettende kijkers zullen in het retro-topkuipje met het kleine vierkante koplampje van de DB40 inderdaad de TZR herkennen.
Achter het kuipje zien we vooral veel vertrouwde zaken. Zo komen blok, frame en tank rechtstreeks van de XSR900. Wel zien we nu clip-ons op de volledig instelbare vork voor het bijpassende sportieve smoelwerk. Het caféracer-kontje werd onlangs al voorgesteld in de nieuwe accessoireslijn van de XSR en maakt op de DB40 (of een afgeleide daarvan) binnenkort dus z’n productiedebuut. Het geborstelde frame staat de neo retro in ieder geval goed, laten we hopen dat Yamaha dat uiteindelijk in de productieversie ook aandurft.
Het lijkt aannemelijk te mogen verwachten dat die productieversie het najaar aan het publiek zal worden voorgesteld met vergelijkbare specificaties als de XSR900, dus pakweg 120 pk en een gewicht rond de 195 kilo. Het zal eveneens interessant zijn om te zien of Yamaha op dezelfde basis ook de veelbesproken (en langverwachte) R9 zal presenteren, of dat het daarvoor toch echt een nieuwe weg inslaat.