Yamaha Ténéré 700

Wilde je de afgelopen jaren een volwaardige middenklasse motor met echte offroadcapaciteiten, dan kwam je al snel uit bij een KTM 690 Enduro R of Yamaha’s XT660 – beide ook alweer 10 jaar oud, intussen. Tot in 2016 plots die heerlijke T7 op de mondiale motorbeurzen verscheen – een concept waarmee Yamaha ons gedurende twee jaar heeft warmgestookt, tot nu: de Ténéré 700 komt er, en wel nu. Of nou ja, over een half jaartje… Dat de Ténéré 700 perfect op onverhard gebruik toegesneden zal zijn, hadden de foto’s al verraden, en daar vinden we ook in enkele vrijgegeven specs bevestiging in: 240 mm grondspeling, volledig instelbare veerelementen met 210/200 mm veerweg, 880 mm zadelhoogte, een smalle, goed tussen de knieën te klemmen tank, 21/18-inch spaakvelgen, handkappen en uitschakelbaar ABS. Verder is de lay-out van het lcd-dashboardje erg strak en summier, maar compleet (met o.a. versnellingsindicator, toerenteller, snelheidsmeter, benzinemeter, twee tripmeters en actieradius), waardoor er achter de doorzichtige neus ruimte genoeg is om ook je gps, roadbook of smartphone te bevestigen. Ideaal voor lange offroadtrips, dus. Dat laatste mag met een tank van 16 liter en een geclaimde actieradius van 350 kilometer ook geen probleem zijn. De 689cc grote crossplane tweecilinder uit de MT-07 – goed voor een pk of 75 -werd met het oog op onverhard rijden bijgespijkerd qua injectie en secundaire transmissie en huist in een nieuw, dubbel wiegframe van stalen buizen. De Ténéré 700 zal in de tweede helft van 2019 bij de Yamaha-dealers staan, in drie kleurstellingen (Ceramic Ice, Competition White en Power Black). Prijzen zijn voorlopig onbekend.

• Staande twin
• Hardcore allroad
• 350 km actieradius
• Uitschakelbaar ABS
•Tweede helft 2019

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red