Yamaha stelt 2023 R1 GYTR voor

Terwijl Randy op het circuit van Paul Ricard nog volop Yamaha’s 2023 GYTR-modellen aan het testen is, stellen we hier alvast de R1 GYTR aan je voor.  

De R1 GYTR (Genuine Yamaha Racing Technology) is uiteraard gericht op circuitgebruik en mikt zowel op trackday-rijders als op racers. De motor is dus niet gehomologeerd voor gebruik op de openbare weg en wordt geleverd met alleen de vereiste onderdelen voor het circuit. Naast 25 zorgvuldig geselecteerde GYTR onderdelen is de R1 ook uigerust met onder meer een Akrapovič uitlaatdemper.


Het idee is dat de R1 GYTR een basis biedt – zij het wel een bijzonder uitgebreide – waarop je desgewenst zelf nog verder kan bouwen. Zo kan je bijvoorbeeld zelf nog verder aan de slag met de ECU. De R1 werkt met een GYTR aan/uitschakelaar (en dus zonder sleutels) en wordt geleverd met een achterste paddockstand.

Naast de Akra uitlaatdemper (en middenpijpsysteem) is de R1 GYTR uitgerust met onder andere een AIS stekkerset, GYTR ECU, andere kabelboom, ABS-emulator, 15/42T 520 tandwielen en raceketting, BS R11 banden, racing tandkop, stalen remleidingen, remklauwen met GYTR stalen zuigerset en Brembo Z04 remblokjes, racestuur, racezitje, ander schermpje… Het kuipwerk komt in primer wit, ook daar kan je dus nog een eigen touch aan geven.


Voor zo’n gespecialiseerde fiets kan je uiteraard ook terecht bij een gespecialiseerde dealer. Vorig jaar creëerde Yamaha het GYTR PRO SHOPS-concept, waar zowel professionele racers als trackday-rijders met hun R1, R6, R7 en R3 terecht kunnen voor alle racebenodigdheden én advies op maat. Op dit ogenblik zijn er 17 GYTR PRO SHOPS in Europa, dat aantal zal op korte termijn uitgebreid worden.

Vanaf december dit jaar worden de GYTR PRO SHOPS ook de enige plek waar je de nieuwe 2023 R1 GYTR kan kopen. Prijzen voor de 2023 GYTR-modellen en -onderdelen worden eind dit jaar bekendgemaakt.

Een uitgebreide test van de GYTR-modellen lees je in het komende oktobernummer van KicXstart en Motorrijder.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red