Vorig jaar vierde Yamaha’s vlaggenschip nog zijn 25ste verjaardag, nu maakt het merk bekend dat de R1 vanaf 2025 (in navolging van de R6 eerder al) enkel nog voor circuitgebruik beschikbaar zal zijn. Yamaha haalt als redenen onder meer de veranderende behoeftes van de motorrijder aan (lees: nakeds en adventure motoren voeren de markt aan), net als de steeds stringentere uitstootvoorschriften.
En toch: waar zowel de Honda CBR600RR als de Kawasaki ZX-6R werden afgestoft en as we speak eigenhandig voor een heropleving van de supersport zorgen én ook onder meer de Fireblade alive and kicking is, kiest Yamaha er resoluut voor om met de R1 het ‘track only’-pad te bewandelen dat in 2020 ook al werd ingeslagen met de R6.
Wel blijft de productie van de R1 doorgaan. Want, zo communiceert Yamaha, “de R1 blijft een populaire keuze voor coureurs en teams die behoefte hebben aan een competitieve en kosteneffectieve optie voor zowel recreatief gebruik op het circuit als voor wedstrijdracen, van amateurniveau tot nationale en internationale raceklassen. Daarom heeft Yamaha consequent geïnvesteerd om een reeks GYTR Performance-onderdelen voor de R1 beschikbaar te maken voor klanten.”
“Hoewel de R1 standaard geschikt is voor het circuit, transformeren veel circuitgerichte klanten hun R1 van een op de weg gerichte machine naar een puur op het circuit gericht wapen. Met de transitie van de R1 vanaf 2025 naar een model dat puur gericht is op het circuit, wordt deze stap vergemakkelijkt en kunnen klanten eenvoudiger de hand leggen op de prestatiebevorderende GYTR-onderdelen”, klinkt het nog.
Nog het hele jaar blijven de gehomologeerde Yamaha R1 en R1M verkrijgbaar bij de Yamaha-dealers, dus wie er nog eentje wil voor op straat: haal ‘m in huis nu het nog kan.