Yamaha Niken GT met vernieuwd blok en meer elektronica

Nadat Yamaha vorig jaar de Tracer 9 van het vernieuwde CP3 EU5 blok voorzag, is het nu de beurt aan de eigenzinnige Niken GT driewieler. De Japanners maakten van de gelegenheid gebruik om ook de elektronica op te frissen.

Werd de Niken GT van de eerste generatie nog aangevuurd door het 847cc CP3 blok, dan is dat in de nieuwste versie de driepitter van 890cc die we al kennen uit de grootste Tracers en de MT09. Met het oog op een betere gewichtsverdeling is het blok 5° naar voren gekanteld, wat aanpassingen aan radiator, carter, elektronica, frame en de bevestiging van de swingarm vereiste. De Niken GT wordt voortaan gekoppeld aan een up/down quickshifter daar waar de Niken van de eerste generatie enkel kon opschakelen zonder te ontkoppelen. Overigens krijgt enkel de Niken GT het vernieuwde motorblok en alle verdere aanpassingen. De standaard Niken staat nog met de 847cc driepitter op de Yamaha website en zal ongetwijfeld een uitlopend model zijn.

Dashboard en elektronica

De Niken GT krijgt hetzelfde 7” TFT-dashboard als de Tracer 9 GT+, met dezelfde smartphone connectiviteit via USB, WiFi of Bluetooth. Gekoppeld aan de gratis Yamaha MyRide app en de betalende Garmin Motorize app kan je alle navigatie-aanwijzingen van Garmin full-screen op je dashboard zien, via Bluetooth een koppeling maken met een headset kan uiteraard ook. Allemaal aan te sturen via een nieuwe joystick. Het windscherm van de vernieuwde Niken GT is manueel instelbaar over een afstand van zeventig millimeter, daarvoor gebruik je een hendel naast het nieuwe TFT-display. Yamaha ontwierp een nieuw zadel om er voor te zorgen dat de rijder gemakkelijker met zijn voeten aan de grond kan, de vernieuwde zadelvulling moet het zitcomfort op lange ritten garanderen. De twee dertig liter grote zijkoffers worden op nieuwe houders gemonteerd die eveneens dienst doen als handgrepen voor de passagier. Yamaha Black met bronskleurige onderdelen wordt de enige kleurstelling van de Niken GT.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red