Yamaha kiest voor groen aluminium

Yamaha

Sinds vorige maand maakt Yamaha voor de bouw van motorfietsen gebruik van zogeheten groen aluminium. Dat slaat uiteraard niet zozeer op de kleur van het aluminium, maar wel op het productieproces.

Het vervaardigen van aluminium bestaat uit de ontginning en het raffineren van aluminium uit het mineraal bauxiet. Gigantische mijnen en het chemische proces om aluminium uit bauxiet te onttrekken middels elektrolyse vraagt niet enkel veel energie en water, het is ook gigantisch vervuilend. In de wereldwijde strijd om vervuiling en CO2-uitstoot tegen te gaan zet Yamaha hun aluminiumleveranciers ertoe aan het materiaal duurzamer te vervaardigen.

Sinds februari van dit jaar maakt Yamaha gebruik van zogenaamd ‘groen aluminium’ in de 12 % tot 31 % van het totale gewicht dat aluminium in hun motorfietsen op de schaal zet, afhankelijk van het model. Daarbij gaat het vooral om de modellen met grotere cilinderinhoud.

Groen aluminium wordt geraffineerd met hernieuwbare energiebronnen om zo tot 60 % minder energie verbruiken en CO2-uitstoot te verminderen. Daarnaast gebruikt Yamaha nu al tot 80 % gerecycleerd aluminium, waarop het groene aluminium dus een aanvulling vormt.

Yamaha streeft tegen 2050 naar totale koolstofneutraliteit in hun bedrijfsactiviteiten. Naast milieuvriendelijker aluminium is er ook sprake van plantaardige harsen en recycleerbaar polypropeen. Zo worden alle Yamaha’s in de toekomst een stukje groener.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red