Yamaha herintroduceert WR125R, met variabele kleptiming

Yamaha WR125R

We moesten Yamaha’s lichtste dualsportmachine een paar jaar missen, maar binnenkort is hij terug als instapmodel binnen het adventuresegment van het merk. Nu met variabele kleptiming (VVA), zoals ook de andere 125-modellen al hadden.

De WR125R wordt weer toegevoegd aan het gamma om jongere rijders te enthousiasmeren … en hopelijk later op een Ténéré 700 terug te zien. Het grootste wapenfeit van deze machine is de Variable Valve Actuation die wordt toegepast in de 125cc vloeistofgekoelde eencilinder die nu voldoet aan Euro5+.

Yamaha WR125R

Met de twee verschillende nokprofielen op de inlaat kan het blok wisselen tussen bruikbaar koppel bij lage toerentallen en degelijk vermogen bij hogere toerentallen. De overgang tussen de twee profielen is naadloos, waardoor je er tijdens het rijden niets van merkt. Dezelfde techniek wordt overigens ook al toegepast in de MT-125, R125 en XSR125.

De WR125R produceert maximaal 15 pk @ 10.000 tpm en 11 Nm @ 6.500 tpm. Dat is ietsje minder dan op het voorgaande model, dat 12,2 Nm @ 8000 tpm leverde, maar het koppel en vermogen komt door de variabele kleptiming dus wel heel anders uit het blok. Als het goed is ben je daardoor een stuk minder bezig bent met het vinden van de juiste versnelling. Het helpt waarschijnlijk ook om het verbruik nog wat verder naar beneden te brengen, Yamaha claimt voor de WR125R een efficiëntie van 1 liter op 40 km.

Yamaha WR125R

De eencilinder hangt in een semi-dubbel wiegframe. Aan de voorzijde zien we een conventionele 41 mm KYB voorvork en een enkele remschijf met ABS. Achter zit een monoshock met de mogelijkheid om de veervoorspanning aan te passen. Qua wielen heb je een 21 inch voorwiel en een 18 inch achterwiel die standaard zijn geschoeid met Dunlop D605 banden. De zithoogte komt uit op 875 mm.

Yamaha WR125R

De WR125R heeft ledverlichting voor de koplamp en het achterlicht en op het oog een relatief eenvoudig lcd-display als dashboard, dat echtr wel over connectiviteit beschikt zodat je met de Yamaha MyRide-app aan de slag kunt. Daarmee kan je ritgegevens en statistieken via je telefoon inzien, foto’s toevoegen aan je rit en nog belangrijker, ja ja, die rit delen via social media.

Yamaha WR125R

Verder weten we dat de WR125R beschikbaar wordt gemaakt in de kleuren Icon Blue en Yamaha Black. De rest van de technische gegevens en prijzen worden later dit jaar bekendgemaakt.

Yamaha WR125R

Deel


Gerelateerde artikels

Terwijl je in de vertrekhal van de luchthaven zit te wachten om te boarden naar het zuiden van Spanje waar

Hoewel de meeste andere fabrikanten al een hele poos neo-retro motoren in het aanbod hebben, deed Suzuki daar niet aan

Mogen we gerust en klassieker noemen: Kawasaki’s Z1000. Voor het laatst in de Kawasaki-catalogus gespot in 2020 verdween de populaire

Mag het een onsje minder zijn, en het liefst een paar pk meer? Voor dat soort vragen ben je bij