Yamaha stelde op de Eicma de YE-01 voor, een concept voor wat een nieuwe elektrische crossmotor moet worden die aan de start moet komen in het toekomstige FIM MXEP kampioenschap.
De MXEP zal als aparte klasse georganiseerd worden tijdens MXGP-weekends. De MXEP wordt een soort van protoklasse, bedoeling is dat motoren die meedingen als prototype dienen voor toekomstige productiemotoren. Dezelfde opzet werd al eerder in het FIM WK Trial gehanteerd, waarin Yamaha ook aantrad met een prototype trialmotor, de TY-E.
Voor de ontwikkeling van de elektrische crossmotor gaat Yamaha een samenwerking aan met Electric Motion (EM), sinds november 2024 een strategisch partner van de Japanners. Idee is om met dit project Yamaha’s expertise en kennis te vergroten, zodat het in een later stadium uit die ervaring kan putten voor de ontwikkeling van meer EV-projecten.
De YE-01 is nog in ontwikkeling, maar het concept dat we hier zien maakt al grote stappen. Als basis worden een aantal elementen overgenomen van de 2026 YZ450F, Yamaha’s grootste MX-machine: frame, KYB veerelementen, kuipdelen en zadel. Onder dat alles gaat de grootste vernieuwing schuil: een vloeistofgekoelde elektrische aandrijflijn ‘die in staat is om een MXGP-niveau aan vermogen te produceren’, aldus Yamaha.
Interessant voor een elektrische motor is de hydraulisch bediende koppeling. Die moet ervoor zorgen dat het vermogen met gevoel aan de grond gebracht kan worden. Het accupakket is zo geplaatst dat het zwaartepunt van de motor lager komt te liggen, vergelijkbaar met dat van de YZ450F met verbrandingsmotor.
Ontwikkeling en testwerk gaat nu verder om het prototype op tijd klaar te hebben voor de start van het MXEP. Wanneer dat precies is, is nog niet bekendgemaakt door Infront Moto Racing, organisator van het MXGP. Wel weten we dat de MXEP-klasse gedurende zes rondes van de MXGP zal meerijden. Welke manches dat zijn is ook nog niet bekend, al zou het om wedstrijden binnen Europa gaan. Wordt vervolgd.