Wildcard: Max Biaggi – WSBK Sepang 2015

Max Biaggi Sepang 2015

Het blijft een intrigerend gegeven, de wildcard, vooral omdat ze weleens voor verrassingen zorgt. We blikken dan ook met veel plezier terug op een aantal legendarische wildcard deelnames van de voorbije decennia.

Na een fantastische carrière in zowel de MotoGP als de WSB-paddock ging Max Biaggi in 2012 met pensioen, na het veroveren van zijn tweede WSB-wereldtitel met de Aprilia RSV-4R.

Na vier opeenvolgende 250cc-titels (1994, 1995, 1996 en 1997) stapte Biaggi in 1998 over naar de 500cc-klasse … en eindigde met z’n Honda NSR500 meteen tweede, na Mick Doohan. Biaggi reed bij Yamaha ook nog acht overwinningen bij elkaar, waarvan twee met de YZR-M1 in het MotoGP-tijdperk. In 2007 reed Biaggi zijn laatste seizoen in de MotoGP, nadat hij met Honda nog drie overwinningen scoorde.

Max Biaggi Sepang 2015

In 2007 stapte Biaggi over naar het WK Superbike, waar hij als rookie derde werd en in 2010 zijn eerste WSB-titel behaalde. Nadat hij in 2012 op 41-jarige leeftijd een tweede titel had gewonnen, stopte Biaggi met racen. Drie jaar later kwam hij echter nog eens terug en liet zien dat hij nog niet veel van zijn snelheid was kwijtgeraakt. Biaggi koos in 2015 Sepang voor zijn rentree en mocht meteen opnieuw aanschuiven voor het podium. Hij liet daarbij teamgenoten Leon Haslam en Jordi Torres achter zich…

Max Biaggi Sepang 2015

Deel

Gerelateerde artikels

Suzuki stickerset

Stickertuning voor GSX-8S en R  

De GSX-8S en zijn gekuipte broertje GSX-8R zien er sowieso al verre van verkeerd uit; maar omdat alles altijd beter kan komt Suzuki nu met

Yamaha MT-09

Kort getest: Yamaha MT-09

Toen Yamaha in 2005 met de MT-01 de eerste Master of Torque uitbracht, was dat letterlijk een donderslag bij heldere hemel. Vanwege de prijs, het