Waarom je een Honda CB1100F (1983) moet kopen?

In deze rubriek speuren we op tweedehandssites naar een interessante gebruikte motor die aan enkele voorwaarden moet voldoen: hij kost het liefst niet meer dan 5.000 euro en mag geen al te hoge kilometerstand hebben. Deze maand gaan we voor de oervader van de CB1000R, de CB1100F. 

Wat is het? 
Destijds Honda’s meest potente luchtgekoelde vier-in-lijn, en samen met de R-versie de eerste 1.100cc superbike van het Japanse merk. Lessen trekkend uit twee decennia in de racerij, creëerden de Honda-ingenieurs een 108 pk sterk leeuwenhart voor de CB1100F. Door z’n relatief lange slag had het blok waanzinnig veel koppel onderin. De gasrespons was retestrak voor die tijd, met dank aan vier CV-carburateurs met versnellingspomp, terwijl de combinatie van een stalen buizenframe en een 39 mm lucht-instelbare voorvork een geweldige stabiliteit en stuurgedrag genereerde. 

Wat moet ik weten?
De CB1100F werd uiteindelijk slechts één jaar geproduceerd (in 1983) en was de opvolger van de CB900F (Bol d’Or). Ondanks het succes van de CB1100F trekt Honda vanaf 1983 bizar genoeg hoofdzakelijk de kaart van hun nieuwe V-motoren en zou dat gedurende ettelijke jaren blijven doen. De vier-in-lijnmotoren, waaraan het merk zoveel succes te danken had, werden verder ontwikkeld. En dat zou zo blijven tot de komst van de FireBlade in 1992. 

Tips van experts
Hoewel de vijfbak op z’n Honda’s uitstekend in elkaar zit, kwamen de klachten wel uit die hoek. Een upgrade die vaak gevraagd werd bij dealers was een setje stijvere koppelingsveren; een vrij ‘logisch’ gevolg van een een-op-een overname van de koppeling uit de CB900F.

Honda CB1100F: Lucht-gekoelde vier-in-lijn |1.100cc | 108 pk |243 kg | 20 l. |Prijs: € 4.500 – € 5.000

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red