Waarom je een Cagiva Elefant 900 moet kopen?

In deze rubriek speuren we op tweedehandssites naar een interessante gebruikte motor die aan enkele voorwaarden moet voldoen: hij kost het liefst niet meer dan 5.000 euro en mag geen al te hoge kilometerstand hebben. Deze maand gaan we voor de Cagiva Elefant 900.

Wat is het?
Het model waarop Ducati z’n Desert X-concept baseerde. Een concept dat wat verloren ging achter het Streetfighter V4-geweld, maar ons heel hard opviel. De Elefant was zo’n beetje de Multistrada avant la lettre en een van de pioniers van de snelle hoogpoters/adventuremotoren. Ducati behoorde op dat moment tot de Cagiva-portefeuille, waardoor het 904cc lucht/oliegekoelde blok van de Ducati 900 SS op stelten werd gezet. Het resultaat was een motor waarvan iedereen die er toen mee reed nog steeds enthousiast is en die – zeker in de Lucky Explorer-kleuren afgeleid van de Dakar-winnende Elefant – een cultstatus heeft verworven. Er eentje vinden is de grootste moeilijkheid en verwacht dan ook niet dat je ‘m voor een prikje kunt meenemen. 

Wat moet ik weten?
Dat de bouwkwaliteit en afwerking in de jaren 90 allesbehalve een prioriteit was ten huize Cagiva. Gebruik ‘m zeker niet als pekelfiets, want de verf bladdert er zo ook al af en corrosie is ook al nauwelijks te vermijden. Niettemin stuurt de Elefant naar de normen van de tijd behoorlijk, zonder aan comfort in te boeten. Ben je een hedendaagse hoogpoter gewend dan moet je uiteraard niet rechtstreeks gaan vergelijken, want de Elefant is bijna 30 jaar oud. Z’n sterkste punt is het koppelrijke V-twin tweeklepsblok, dat in vergelijking met adventuremotoren uit dezelfde periode – we denken aan de Africa Twin – veel meer fun bood. 

Wat zeggen experts?
Laat je niet alleen leiden door de gebruikelijke checklist van lagers, vorkpoten, remmen en achterveer; maar koop een exemplaar dat duidelijk met liefde en toewijding is behandeld. Los van de bouwkwaliteit is betrouwbaarheid altijd een issue bij Ducati-blokken uit de jaren 90 als ze niet tijdig en correct onderhouden werden. Probeer voor de Lucky Explorer-versie te gaan, omdat die beter z’n waarde zal vasthouden en misschien zelfs nog zal stijgen als cultmotor. Maar weet dat je er nooit rijk zal van worden, zeker niet als je ‘m ook effectief veel gebruikt.

Cagiva Elefant 900 (1993-1999)
Lucht/oliegek. L-twin | 904cc |68 pk | 24 l. |
Prijs: € 4.000 – € 6.000

Deel


Gerelateerde artikels

Honda X-ADV

Getest: Honda X-ADV

Voor Honda is het duidelijk, want de fabrikant plaatst de X-ADV op hun website zelf tussen de adventure bikes, maar ook voor veel rijders is

Kawasaki Z900 SE

Dit gaan de Z900 en Z900 SE kosten!

Kawasaki heeft de Z900 onder handen genomen. Zo heb je veel meer elektronische hulpsystemen tot je beschikking, navigatie in je TFT-dashboard en nog veel meer.