Voorsprong door techniek

Nu het stof na de EICMA-storm langzaam wat neerdaalt, beginnen er wel wat zaken op te vallen. Namelijk dat er, wanneer we inzoomen op de traditionele Europese en Japanse motorgrootmachten, eigenlijk niet heel veel nieuws onder de zon is. Dan doel ik met ‘nieuw’ vooral op ‘vernieuwend’.

Ik mag persoonlijk de Suzuki SV-7GX dan wel een van de leukste en sympathiekste modellen vinden, deze kittige crossover is wel gebaseerd op een 25 jaar oud blok en dito rijwielgedeelte. Kawasaki stoft net als Suzuki z’n ZX-10R superbike af maar komt daarin (ook net als Suzuki) niet veel verder dan een aero-update op een motor die in de basis uit 2011 stamt. Nieuwe Z900 RS, Z650 S, Z1100 … begrijpelijk, maar wel een vertrouwd recept waarbij de designafdeling niet eens meer de moeite heeft genomen het potlood nog eens te slijpen. Yamaha frist een paar modellen op en koestert vooral het verleden. BMW beperkt zich tot een lichte 450 allroad. Triumph rekt de line-up wat verder op met bestaande techniek en Ducati stuwt het platformdenken met de V2 naar nieuwe hoogten. Allemaal goed, mooi en logisch. Maar vernieuwend? Hm.

“Natuurlijk, historie en pedigree ontberen de Chinese merken (nog), maar kwalitatief lijkt de inhaalslag inmiddels gemaakt.”

Wie er niet stilzitten? De Chinese merken. CFMoto, QJMotor, Kove, Motor Morini, Benelli… Als de omvang van hun stands een weerspiegeling is van hun ambities, mogen de traditionele merken zich serieus zorgen gaan maken. Neem CFMoto. Dat lanceert ‘even’ een 1.000cc adventure en vergezelt deze door een waanzinnig ogend, 209 pk sterk V4 SR-RR superbike prototype. QJMotors modellengamma overtreft in kwantiteit dat van de meeste Europese fabrikanten. En dan presenteert ZXMoto (wie?!) tussen neus en lippen door een 820RR driecilinder supersport inclusief kant-en-klaar raceteam voor het WK Supersport.

Natuurlijk, historie en pedigree ontberen de Chinese merken (nog), maar kwalitatief lijkt de inhaalslag inmiddels gemaakt en we hebben in de auto-industrie gezien wat voor gevolgen dat kan hebben. Was het geplaagde Volkswagen een paar jaar geleden niet onaantastbaar?

CFMOTO_V4 SR-RR proto

Houd jezelf eens een spiegel voor, mocht je bijvoorbeeld in de running zijn voor een 1.000cc superbike. Ga je dan voor een ‘nieuwe’ Suzuki die 5 pk heeft ingeleverd, of wordt een onbekende V4 met alle toeters en bellen (adaptieve winglets, iemand?) dan opeens een aantrekkelijk alternatief? Kortom, de Chinezen doen hun huiswerk heel goed en het is aan de rest om daar een antwoord op te vinden. Op de vraag of het speelveld helemaal eerlijk is met een totalitair regime als rugdekking en bijbehorende ondoorzichtige subsidiestromen, moeten we later maar eens een antwoord op formuleren.

Toch is er deze Eicma sprake van een positieve uitzondering: Honda. Nota bene Honda, ben je bijna geneigd te zeggen. Het merk dat tot enkele jaren terug vooral leek uit te blinken in de grijze-muizendivisie. Maar de harde realiteit lijkt in Tokio te zijn doorgedrongen. Kijk naar de nieuwe strategie, waarbij vooral de vlijmscherpe prijsvoering van de Hornets, CB’s en NC’s opvalt. Een duidelijke poging de Chinezen te bestrijden met hun eigen wapens. Maar hoelang hou je dat vol? Belangrijker daarom nog is de technologische voorsprong, nu het nog kan, weer proberen uit te bouwen. Daarin speelt een motor als de V3R 900 E met z’n e-compressor (nu nog prototype) een niet te onderschatten rol. Lef en innovatie als basisingrediënten, net als vroeger. Het zou op de lange(re) termijn weleens doorslaggevend kunnen zijn.

Randy van der Wal
Voorwoord KicXstart november

Deel

Gerelateerde artikels

Bimota is recent als een feniks uit zijn Italiaanse as herrezen. Dat is niet voor de eerste keer overigens, maar

De inschrijving voor de Yamaha Racing BLU CRU Benelux R125, R3 en R7 Cup is geopend. De voorlopige kalenders zijn

Eind april stemt de Europese Commissie over een nieuw voorstel over de APK voor motoren. Daarom roept de MAG (Motorrijders