Vernieuwde BMW R 1250 RS

Elke keer opnieuw hebben we een ‘ah ja’-erlebnis wanneer de BMW R 1250 RS wordt vernieuwd. De GS en RT trekken steeds zoveel aandacht naar zich toe dat de RS altijd wat in de schaduw blijft staan, waarbij we ons telkens weer schamen dat we ‘m vergeten. Dus wat heeft BMW gedaan opdat we ‘m dit jaar niet zouden vergeten?

Wel, net zoals de kort geleden vernieuwde R 1250 R, nog zo ééntje die al te snel vergeten raakt onder het GS-geweld, wordt niet geraakt aan het 1.254cc, 136 pk sterke, met variabele kleptiming (Shiftcam) uitgeruste boxer blok. Het is qua elektronica dat de RS nu Dynamic Traction Controle en een ECO-rijmodus als standaard uitrusting meekrijgt. De tractiecontrole opereert dus op een hoger niveau en middel de ECO-rijmodus word je aangemaand rustig te rijden, met behulp van een erg vloeiende vermogensafgifte. Optioneel kan je ook de Pro-rijmodi aanvinken, die je in staat stelt een rijmodus op je eigen wensen af te stemmen, plus daar komt ook nog MSR of motorremhulp, vrij vertaald.

Ook standaard wordt de Integral ABS-Pro of hellingshoekgevoelige ABS, die mede gestuurd wordt via de gekozen rijmodus. Wie het nog veiliger wil kan via de eerder genoemde Pro-rijmodi ook de Dynamic Brake Controle toevoegen aan het elektronische vangnet van je RS.

Het TFT-scherm stelt je in staat om te navigeren, maar is op de nieuwe RS ook uitgerust met een apart ‘Sport’-scherm, waarop je onder meer je maximale hellingshoek kan raadplegen. Wie alsnog een GPS of andere lader wil inpluggen, kan dat via de USB-aansluiting of de 12V stekker. Waarbij de RS nu standaard de hulpdiensten verwittigd als hij door heeft dat de maximale hellingshoek die je behaalde boven z’n fysieke capaciteiten is gegaan. En last but not least zijn de knipperlichten zijn ook LED-tunnelknipperlichten en krijg je qua comfort krijg je verwarmde handvaten en zadels.

Er zijn drie versies beschikbaar van de R 1250 RS, met name standaard, de Sport variant en de Triple Black-versie, waarbij je naar goede BMW-traditie helemaal loos kan gaan in de accessoirelijst.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red