Vanondereeeee! Harley-Davidson komt in 2020 met een streetfighter én een adventuretourer!

Eind 2020, dat wel, maar ze komen er sowieso: Harley-Davidson’s adventuretourer (verdraaid, wat bekt dat vreemd) Pan America en hun stoere streetfighter Bronx. Niet dat we dat nieuws niet hadden zien aankomen: Harley-Davidson mik inmiddels enkele jaren op een uitbreiding naar nieuwe segmenten voor z’n snelle groeistrategie “More Roads to Harley-Davidson”.

Beide heren krijgen het nagelnieuwe, vloeistofgekoelde Revolution Max-blok toebedeeld: een 60-graden V-Twin die er in twee versies komt. De grootste variant – goed voor 1250cc, een piekkoppel van 122 Nm en 145 pk – zal in de nieuwe Pan America gelepeld worden. Die gloednieuwe adventuretourer combineert volgens H-D een avontuurlijke spirit met uitstekende touring-capaciteiten. Een potige multi-tool op twee wielen, waarmee zelfs de Harley-rijder eens bewust naar onverhard op zoek kan. Wij kijken met groeiende nieuwsgierigheid uit naar bijbehorende testrit, kan ik je vertellen.


Maar er was ook een lichtere, 975cc-variant van het Revolution Max-blok. Dat krachtfabriekje belandt eind 2020 in de fantastisch ogende Bronx, een middelzware streetfighter die alvast de juiste attitude lijkt uit te stralen. Maar met 95 Nm aan koppel en flink 115 pk op stal zal deze vechtjas vermoedelijk niet ontgoochelen.


Het nieuwe Revolution Max-blok werd alvast middels twee insteken geboetseerd: enerzijds het gewicht gevoelig verlagen (geen overbodige luxe, met offroad-gestoei in het verschiet) en anderzijds de prestaties gevoelig opkrikken ten opzichte van de huidige V-twinvloot. Het smalle profiel van de Revolution Max, die als centraal deel van het frame geïntegreerd is, moet de massacentralisatie en handling alvast verbeteren. Verder heft de interne balansas de primaire motorvibraties op om het rijdercomfort te verbeteren en de duurzaamheid te vergroten, terwijl de cilinderhoek van 60° ruimte biedt aan dubbele down-draft gasklephuizen die de luchtstroom maximaliseren en prestaties verbeteren. Daardoor heeft de Revolution Max in theorie niet enkel een brede powerband, maar zou hij ook hoger in de toerenschaal moeten presteren.

Om die hogere prestaties in het gareel te houden, ging H-D partnerships aan met enkele vooraanstaande leveranciers, teneinde oplossingen op maat te denken qua remmen en banden. Zo ontwikkelde het bedrijf uit Milwaukee de remmen voor beide machines samen met Brembo, waaruit een radiale monoblock vierzuigerremklauw is voortgevloeid. Voor de banden ging Harley-Davidson samenhokken met z’n hofleverancier Michelin om voor beide modellen co-branded banden te ontwikkelen die in alle omstandigheden prestaties, gevoel en grip moeten verzekeren. Meer info volgt ongetwijfeld in de loop van volgend jaar. Geniet intussen van de knappe plaatjes uit de eerste persinfo!

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red